ΛΟΓΟΣ
ΕIΣ ΤΗΝ YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY
† ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY
«Εορτάζουμε την πανήγυρη του Τ. Σταυρού, και όλο το πλήρωμα της Εκκλησίας καταφωτίζεται. Εορτάζουμε την πανήγυρη του Τ. Σταυρού, και όλη η οικουμένη φωταγωγείται και γεμίζει με ακτίνες θεϊκής χαράς. Εορτάζουμε την πανήγυρη του Τ. Σταυρού, δια του οποίου το σκοτάδι της αμαρτίας διώχτηκε και ήλθε το φως της αρετής. Εορτάζουμε την πανήγυρη του Τ. Σταυρού, και υψούμεθα πνευματικώς μαζί με τον Σταυρωθέντα Σωτήρα, αφήνοντας κάτω την γη με την αμαρτία, για να κερδίσουμε τα άνω αγαθά. Υψώνεται σήμερα ο Τ. Σταυρός, και υψώνει μαζί του την ανθρωπότητα, που λόγω της αμαρτίας της, ήταν πεσμένη κάτω. Υψώνεται σήμερα ο Τ. Σταυρός, και ταπεινώνει την αυθάδη έπαρση των δαιμόνων. Υψούται σήμερα ο Τ. Σταυρός, και η εναντία δύναμη του Πονηρού υποχωρεί και ταπεινούται. Υψώνεται σήμερα ο Τ. Σταυρός, και συναθροίζεται το πλήρωμα της Εκκλησίας. Υψώνεται σήμερα ο Τ. Σταυρός, και οι χριστιανικές πόλεις εορτάζουν πανηγυρικώς, οι δε χριστιανικοί λαοί και οι πιστοί προσφέρουν χαρούμενοι τις αναίμακτες θυσίας στο Θεό. Μόνη αυτή η μνήμη του Τ. Σταυρού είναι υπόθεση μεγάλης χαράς και αποδίωξη της λύπης. Εκείνος που βλέπει τον Τ. Σταυρό, γεμίζει ανδρεία και διώχνει την δειλία.
.
Τόσο μεγάλο πράγμα είναι ο Τ. Σταυρός του Χριστού ! Αυτός που τον κάνει κτήμα του, θα έχει αποκτήσει θησαυρό. Ίσως να νομίζετε ότι ονομάζω θησαυρό το χρυσό, ή τα μαργαριτάρια, τους βαρύτιμους λίθους, για τα οποία χαίρουν οι σαρκικοί άνθρωποι, ασχολούμενοι με μικρά και ανάξια λόγου πράγματα.
Εγώ όμως ονομάζω θησαυρό Εκείνον τον Τ. Σταυρό, το ωραιότατο και πολύτιμο πράγμα και όνομα επάνω στο οποίο και δια του οποίου, επετεύχθη όλη η υπόθεση της σωτηρίας μας. Εάν δεν υπήρχε ο Σταυρός, ο Χριστός δεν θα εσταυρώνετο. Εάν δεν υπήρχε ο Σταυρός, ο Χριστός-η αληθινή ζωή– δεν θα εκαρφώνετο επάνω στο Τ. Ξύλο. Εάν δεν εκαρφώνετο δεν θα ανέβλυζον από την Πλευρά οι βρύσες της αφθαρσίας «αίμα και ύδωρ», τα οποία στάθηκαν καθάρσια όλου του κόσμου. Δεν θα εσχίζετο το χειρόγραφο της αμαρτίας, δεν θα είχαμε την πνευματική ελευθερία μας, ούτε θα απελαμβάναμε το «ξύλο της ζωής». Ο Παράδεισος δεν θα ανοιγόταν· η «στρεφομένη φλογίνη ρομφαία» δεν θα άφηνε ελεύθερη την είσοδο προς την Εδέμ, ούτε ο Ληστής θα εισήρχετο στον Παράδεισο. Εάν δεν ήταν ο Τ. Σταυρός, δεν θα ήρχετο ο Χριστός επί της γης και εάν ο Χριστός δεν ήρχετο, δεν θα υπήρχε η Παρθένος. Εάν δεν υπήρχε η Παρθένος, ούτε Γέννηση Χριστού θα υφίστατο. Δεν θα συνανεστρέφετο ο Θεός ανάμεσα στους ανθρώπους, δεν θα υπήρχε τόκος, φάτνη, σπάργανα, οκταήμερος περιτομή, υποταγή στους γονείς Του, αύξηση ηλικίας, αύξηση σώματος, φανέρωσης Αυτού, βάπτισμα, θαύματα, ο προδότης Ιούδας, η δίκη του Πιλάτου, το θράσος των Ιουδαίων που ζητούσαν επιμόνως να σταυρώσουν τον Αθώον. Εάν δεν υπήρχε ο Τ. Σταυρός, δεν θα συνετρίβετο ο θάνατος, δεν θα εγυμνούτο ο άδης, δεν θα ενεκρώνετο το πονηρό φίδι, ο διάβολος. Είναι πολύ μεγάλο και Τίμιο πράγμα ο Τ. Σταυρός του Κυρίου μας. Πάρα πολλά αγαθά και ευεργεσίες έγιναν δι᾽ Αυτού. Είναι ο Σταυρός Τίμιος που σημαίνει: Θείο Πάθος και τρόπαιο. Πάθος, του ότι ο απαθής Χριστός, εκουσίως υπέστη σταυρικό θάνατον, Τρόπαιο δε, διότι ο διάβολος τραυματίστηκε θανάσιμα δια του Τ. Σταυρού, και μαζί του νικήθηκε ο θάνατος. Συνετρίβησαν οι πύλες του Άδου, ο Τ. Σταυρός έγινε για όλο τον πιστό στον Χριστό κόσμο η κοινή σωτηρία μας.
.
Ο Τ. Σταυρός είναι ελπίδα των Χριστιανών, σωτήρας των απεγνωσμένων, λιμάνι γι᾽ αυτούς που ευρίσκονται σε δύσκολες βιοτικές περιστάσεις, ιατρός στους ασθενείς, απομακρύνει πάθη, δίδει υγεία, δίδει ζωή στους πνευματικά νεκρούς, καθοδηγεί προς ευσέβεια, αποστομώνει την βλασφημία. Είναι όπλο κατά των εχθρών, πνευματική ράβδος στους Επισκόπους και στους Βασιλείς κάλλος του βασιλικού και Αρχιερατικού στέμματος, τύπος που έχει βαθύτερο πνευματικό νόημα, ράβδος δυνάμεως, στήριγμα της Πίστεως, πνευματική βακτηρία στα γηρατειά, οδηγός τυφλών, φως στους εσκοτισμένους, παιδαγωγός των αφρόνων, διδάσκαλος των νηπίων, συντριβή της αμαρτίας, φανέρωση μετανοίας, αποτελεί την εγγύηση της αρετής και της δικαιοσύνης του Θεού. Είναι σκάλα, που όπως και η Παναγία, έτσι και Αυτός ανεβάζει τους πιστούς στον Ουρανό, οδός, που οδηγεί στην αρετή, πρόξενος ζωής, κατάργηση του θανάτου, απαλλαγή από την φθορά. Σβήνει την φλόγα των παθών και του αιωνίου πνευματικού θανάτου και δίνει στη ψυχή παρρησία προς τον Θεόν, είναι το κλειδί για την Βασιλεία των Ουρανών. Φύλακας την νύκτα, πύργος την ημέρα, χειραγωγός στο σκοτάδι, χαλινάρι σε περιπτώσεις υπερβολικής χαράς, ψυχαγωγός σε περιστάσεις θλίψεων, συντελεί στη συμφιλίωση, είναι παρακλητικός, υπερασπιστής, προφυλάττει και βοηθεί στους πειρασμούς, σωτήρας στους κινδύνους, παρήγορος στις θλίψεις, βοηθός στις ανάγκες, κυβερνήτης στην θάλασσα, ανακούφιση στις συμφορές. Ο Τ. Σταυρός φυλάσσει, αγρυπνεί με τους αγρυπνούντας, βοηθά τους κουρασμένους. Είναι ενδυνάμωση των εξαντλημένων και αδυνάτων, ανάπαυση των κοπιώντων, τροφή των πεινασμένων, ισχύς των νηστευόντων, εκπαιδευτής των αγωνιστών, σκέπη των γυμνών, σύντροφος στις οδοιπορίες των ξενιτευόντων, σωφρονιστής των πλουσίων, προνοητής στους πτωχούς, προστάτης χηρών, αντιλήπτωρας των ορφανών.
.
«….Ο Σταυρός είναι τιμή για τους άρχοντες, δύναμη για τους βασιλείς, νίκη για τους στρατηγούς, δόξα για τους Ιερείς. Σύντροφος των Παρθένων, σφραγίδα, επικύρωση και ασφάλεια της αγνότητας, σύνδεσμος της συζυγίας. Φύλακας των πόλεων, ασφάλεια των σπιτιών, σύνδεσμος της φιλίας, οχύρωμα κατά των εχθρών, αντίπαλος των πολεμίων, διώκτης των παθών, σκόνταμμα και εμπόδιο των βαρβάρων, βραβευτής της ειρήνης, συμφιλίωση του κόσμου, κατάργηση των ορίων, παροχή και εξασφάλιση της αγάπης, ύψος του ουρανού, βάθος της γης, σύνθεση όλης της κτίσης, του μήκους αυτής που βλέπουμε και του πλάτους της οικουμένης·
.
Και για να πω με λίγα λόγια: ο Σταυρός είναι κεφάλαιο των Αχράντων Παθών του Χριστού και η κορυφή των θαυμάτων που έγιναν για εμάς. Ονομάζεται δόξα Χριστού, ύψος Χριστού· νοείται ως ποτήρι επιθυμητό και συμπέρασμα των Παθών του Χριστού, τα οποία ο Κύριος υπέμεινε για την σωτηρία μας. Ότι δε Σταυρός είναι δόξα Χριστού, άκουσε τον ίδιο να το λέει· «Νῦν ἐδοξάσθη ὁ Υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου, καὶ ὁ Θεὸς ἐδοξάσθη ἐν Αὐτῷ»· και πάλι· Δόξα εδώ εννοεί τις μεταβολές και την συμπάθεια των στοιχείων της φύσης, που συνέβησαν τότε κατά την Σταύρωση του Κυρίου· διότι έπρεπε και αυτά τα κτίσματα να συμμετάσχουν στο Πάθος του Κτίστη. Ότι δε ο Σταυρός είναι και ύψος Χριστού, άκουσε τι λέει ο Ίδιος· «Καγῶ ἐὰν ὑψωθῶ ἐκ τῆς γής, πάντας ἑλκύσω πρὸς ἐμαυτὸν». Το ίδιο λέει και αλλού· «Καὶ καθὼς Μωϋσῆς ὕψωσε τὸν ὄφιν ἐν τῇ ἐρήμῳ, οὕτως ὑψωθῆναι δεῖ τὸν Υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου». Γιατί; «Ἵνα πᾶς», λέει, «ὁ πιστεύων εἰς Αὐτὸν μὴ ἀποληται, ἄλλ’ ἔχη ζωὴν αἰώνιον». Άκουε τον Δαυΐδ που λέει· «Ὑψώθητι ἐπὶ τοὺς οὐρανούς, ὁ Θεός, καὶ ἐπὶ πάσαν τὴν γῆν ἡ δόξα Σου»· Ομοίως και τον Ησαΐα · «Νῦν ἀναστήσομαι, λέγει Κύριος, νῦν δοξασθήσομαι, νῦν ὑψωθήσομαι». Επειδή λοιπόν, ο Σταυρός είναι ύψος του Χριστού, υψώνεται σήμερα ο Σταυρός για να δοξασθεί ο Χριστός. Δεν υψώνεται ο Χριστός, για να δοξασθεί ο Σταυρός· αλλά υψώνεται ο Σταυρός, για να δοξασθεί ο Χριστός. Δοξάζεται δε ο Χριστός, για να υψώσει και μας μαζί με τον εαυτό Του. Μαζί Του δοξάζει και αυτούς που Τον δοξάζουν. Ντροπιάζει και τραυματίζει τον αρχέκακο διάβολο. Διαλύει την ντροπή εκείνων που έπεσαν στην αμαρτία. Υψώνεται ο Σταυρός και μαζί του υψώνει και το φρόνημα των ευσεβών Χριστιανών. Συντρίβει την υπερηφάνεια των δαιμόνων. Ανορθώνει εκείνους που καταπίπτουν. Γκρεμίζονται τα είδωλα. Υψώνεται ο Σταυρός, όχι μόνον διότι υψώθηκε ο Χριστός επάνω σ’ αυτόν, αλλά γιατί με τη φανέρωσή του, ήλεγξε την μωρία και την υπερηφάνεια των Ιουδαίων. Από που φανερώθηκε; Από τα έγκατα της γης. Πότε φανερώθηκε; Στην εποχή των Βασιλέων που πίστεψαν στον Χριστό· όχι όπως μερικοί έπλασαν τάχα με τη φαντασία τους, εξαπατώντας τους πολλούς με πιθανολογίες, αλλά με μία θεία και απλή δύναμη, με μίαν όντως επινόηση σταθερής πίστης· διότι επρόκειτο για Θεϊκό Κειμήλιο. Μετά δηλαδή τον σταυρικό θάνατο, ο Κύριος της ζωής και του θανάτου ανέστη τριήμερος· οι Ιουδαίοι λοιπόν γεμάτοι φθόνο και φοβούμενοι μήπως κάτι από το σεπτό και μακάριο Πάθος διασωθεί, και γίνει για μεν τους Ιουδαίους έλεγχος και τιμωρία, για δε αυτούς που πιστεύουν στον Χριστό φυλακτήριο, έθαψαν μέσα στην γη τον θησαυρό· εννοώ τον Σταυρό και όλα τα σχετικά με αυτόν: τους Ήλους, την Λόγχη και τον τίτλο τον οποίον ο Πιλάτος έγραψε και τοποθέτησε στον Σταυρό. Έπειτα όταν ο Θεός ανέθεσε την βασιλεία και όλη την Ρωμαϊκή διοίκηση στους Χριστιανούς, ευδόκησε τότε να μας ευεργετήσει μέσω μιας Βασίλισσας ευσεβούς γυναίκας, που είχε πράγματι βασιλικό φρόνημα, όταν ο υιός της ήταν Βασιλεύς των Χριστιανών. Η Βασιλομήτωρ αυτή, με θεία σοφία, άλλοτε με βασιλική σοβαρότητα, άλλοτε με κολακείες, σε όλα όμως με βασιλική συμπεριφορά, κατόρθωσε να κάμψει την σκληρή καρδιά των Ιουδαίων. Έτσι με αυτήν την αναζήτηση και σχεδόν χωρίς κόπο, φανερώθηκε ο κοινός αυτός θησαυρός, που γρήγορα ο Θεός ως δώρο έδωσε προς την Αγία αυτή γυναίκα. Αυτόν λέω τον Τίμιο του Κυρίου Σταυρό, ο οποίος σήμερα υψώνεται σε όλον τον κόσμο, μαζί με όλα εκείνα που συνετέλεσαν στην οικονομία του μακαρίου και σωτηρίου για τον κόσμο Θείου Πάθους.
.
Αυτό λοιπό εορτάζουμε σήμερα· για τούτο πανηγυρίζουμε· για το ότι φανερώθηκε σήμερα το άγιο εκείνο Ξύλο που από παλιά ήταν κρυμμένο· για το ότι ο κρυμμένος θησαυρός, έλαμψε σαν άλλος χρυσός μέσα από τα σπλάχνα της γης· για το ότι αποκαλύφθηκε το μέχρι τώρα θαμμένο επίσημο λάβαρο της Χριστιανοσύνης· για το ότι η αλαζονεία και η έπαρση των δαιμόνων ηρέμησε, με την φανέρωση του Σταυρού· για το ότι αυτό που από την φύση του είναι ξίφος κατά των εχθρών, φανερώθηκε μέσα από την γη· για το ότι η Εκκλησία έλαβε πάλι τον στολισμό της· για το ότι την «δραχμή» που έχασε, την βρήκαν οι Βασιλείς. Αυτός είναι ο Σταυρός του Κυρίου, το Δεσποτικό «σημείον», το σωτήριο όπλον, η βασιλική δύναμη, το τρόπαιο της νίκης, το σημείο διαχωρισμού αλλά και της ένωσης των Ουρανίων και των επιγείων, η νομοθεσία των πιστών,κορυφή και ο επίλογος των Αποστόλων, το τηλεσκόπιο των Προφητών, το στεφάνι των Μαρτύρων, ο αρραβώνας των προσκυνούντων τον Χριστό. Διότι από τότε που έχουμε τον Σταυρό, ο Χριστός προσκυνείται· ο Υιός του Θεού γνωρίσθηκε και πιστεύτηκε (από τους ανθρώπους)· η Ιουδαϊκή θρησκεία κατηργήθη, η ειδωλολατρεία έσβησε, η Χριστιανική Πίστη και ζωή ανέτειλε και επικράτησε· ο αέρας αγιάσθηκε, ελευθερωθήκαμε από τις ειδωλολατρικές θυσίες, γευθήκαμε την αναίμακτο λατρεία.
.
Από τότε που έχομε τον Σταυρό, έχουμε απαλλαγή από τις δαιμονικές αναθυμιάσεις· αντιθέτως, μπορούμε να μετέχουμε πλέον της Πνευματικής ευωδίας του «κενωθέντος Μύρου». Από τότε που έχομε τον Σταυρό, οι γεννήσεις και καταγωγές των ψευδοθεών της Μυθολογίας εξαφανίστηκαν. Γνωρίσαμε το μυστήριο της θείας Πίστεώς μας· Μάθαμε ότι η υπεράρχιος αρχή, δηλαδή ο Θεός Λόγος, προήλθε εκ της προανάρχου αρχής, δηλαδή τον Θεό Πατέρα, αχρόνως και θεοπρεπώς.
.
Έχουμε διδαχθεί την πίστη στον Πατέρα, τον Υιό και το Άγιον Πνεύμα, και απαλλαχθήκαμε από την καταστρεπτική φθορά της ειδωλολατρικής ματαιολογίας και φλυαρίας. Απορρίψαμε τις σκιές των τυπικών συμβόλων και φωτιστήκαμε με το φως της αλήθεια διά της Θείας Χάριτος. Ο θάνατος έχει καταφρονηθεί, οι δαίμονες έχουν σαστίσει, τα είδωλα συνετρίβησαν, οι θυσίες των ζώων έχουν εκλείψει, τα ειδωλεία έχουν καταστραφεί. Παντού υπάρχουν Εκκλησίες, ιερά θυσιαστήρια, ψαλμωδίες, αγρυπνίες, θεολογικές διδασκαλίες, Βαπτίσματα, συμφιλιώσεις των πιστών, θεία μελέτη και γνώσις των Αγίων Γραφών, περιφρόνηση των γηΐνων, κτήση των Ουρανίων, ένωση με τον Θεό. Και γιατί να λέω πολλά; Από τότε που έχουμε τον Σταυρό, οι άνθρωποι συμπολιτεύονται με τους Αγγέλους και αυτός ο Ουρανός είναι πλέον προσιτός για τους επιγείους· ο δε Θεός, δια της θείας Χάριτος και ενέργειάς Του, γίνεται πλέον μεθεκτός από τους ανθρώπους. Αλλ᾽ ω Τίμιε Σταυρέ, το πολυδοξασμένο καύχημα του Κυρίου και ημών! Ω Ξύλον ένδοξον, πάνω στο οποίο ο Χριστός τεντώθηκε! Φυτό που εξασφαλίζει την αθανασία, εκ του οποίου ο Χριστός ο αληθινός βότρυς, ανάβλυσε για μας ποτό που δίνει αληθινή ζωή. Ω Σταυρέ, δια του οποίου σχίσθηκε το χειρόγραφο της αμαρτίας και έτσι έγινε αιτία να γραφεί το συμβόλαιο της ελευθερίας. Ω Σταυρέ, θησαυρέ απείρων αγαθών! Πρόξενε του Παραδείσου, κάτοχε της Βασιλείας των Ουρανών, εσύ που ελευθερώνεις από τα αμαρτήματα και δίνεις τα κατορθώματα. Εσένα ο Χριστός με την Σταύρωσή Του ανέδειξε Ξύλο αθανασίας. Εσένα ο Χριστός, με το να προσηλωθεί πάνω σου, τοποθέτησε σαν άλλη σκάλα που οδηγείς προς τους ουρανούς. Με το να κρεμασθεί επάνω σου, ανέδειξε πρόξενο ευλογίας. Με το τάνυσμά Του, κατέστησε ικανό να ελευθερώνεις από τα δεσμά της αμαρτίας, αυτούς που είναι δέσμιοι σ’ αυτήν. Με το να υψωθεί ο Χριστός με την θέλησή Του επάνω στο ικρίωμά σου, ύψωσε μαζί Του τον κόσμο. Αχρήστευσε τον υψωθέντα χάλκινο όφιν. Δεν υπάρχει πλέον στο δρόμο φίδι που να δαγκώνει και να κεντά την πτέρνα. Δεν υπάρχει πλέον ο «χαλκούς όφις» ο οποίος όταν βλεπόταν, θεράπευσε τα δαγκάματα των φιδιών. Δεν υπάρχει πλέον το: «Ἐπικατάρατος πᾶς ὁ κρεμάμενος ἐπὶ ξύλου». Πώς και με ποιον τρόπο; Με το να μεταβάλει την κατάρα σε ευλογία, ο ευλογημένος Ιησούς, ο Υιός του Θεού. Δεν είναι πλέον καταραμένος ο Σταυρός, επειδή η κατάρα καρφώθηκε πάνω στον Σταυρό· αυτήν την κατάρα ο Χριστός την απομάκρυνε, αντ᾽ αυτής δε, εισήγαγε την ευλογία.
.
Τούτος ο Σταυρός του Κυρίου, μας έφερε όλα τα καλά. Τούτος ο Σταυρός του Δεσπότου, έχει πολλά ονόματα. Ο Σταυρός ονομάζεται: ράβδος ευθύτητας, βασιλείας, δυνάμεως και κληρονομίας: «Ὁ Θρόνος Σου, Θεός, εἰς τὸν αἰώνα τοῦ αἰῶνος, ράβδος εὐθύτητος ἡ ράβδος τῆς Βασιλείας Σου»· «Ἐλυτρώσω ράβδον κληρονομίας Σου»· «Ράβδον δυνάμεως ἑξαποστελεῖ Σοὶ Κύριος ἐκ Σιῶν». Ονομάζεται επίσης βακτηρία: «Ἡ ράβδος Σου καὶ ἡ βακτηρία Σου, αὖται μὲ παρεκάλεσαν». Ονομάζεται και Ξύλον ζωής: «Ξύλον ζωῆς ἐστι πάσι τοῖς ἀντεχομένοις αὐτοῦ, καὶ τοῖς ἐπερειδομένοις ἔπ’ αὐτὸν ὡς ἐπὶ Κύριον ἀσφαλὴς». Είναι «Ξύλον πεφυτευμένον», καθώς αναφέρει κάπου ο Δαυΐδ, «παρὰ τὰς διεξόδους τῶν ὑδάτων»· ποιων υδάτων; Των θεοπνεύστων Γραφών. Ονομάζεται και υποπόδιο: «Ὑψοῦτε Κύριον τὸν Θεὸν ἠμῶν, καὶ προσκυνεῖτε τῷ ὑποποδίω τῶν ποδῶν Αὐτοῦ, ὅτι Ἅγιός ἐστι». Ονομάζεται και τόπος: «Εἰσελευσόμεθα εἰς τὰ σκηνώματα Αὐτοῦ, προσκυνήσωμεν εἰς τὸν τόπον, οὐ ἔστησαν οἱ πόδες Αὐτοῦ»· «εἰ δώσω ὕπνον τοῖς ὀφθαλμοίς μου καὶ τοῖς βλεφάροις μου νυσταγμὸν καὶ ἀνάπαυσιν τοῖς κροτάφοις μου, ἕως οὐ εὕρω τόπον τῷ Κυρίω, σκήνωμα τῷ Θεῶ Ἰακὼβ». Τούτον τον Σταυρό υποδήλωνε και συμβολικώς προεμήνυε ο Πατριάρχης Ιακώβ, τοποθετώντας τα χέρια του εναλλάξ και σταυροειδώς πάνω στα εγγόνια του προς ευλογία. Αυτόν τον Σταυρόν πάλι προτυπώνοντας ο ίδιος, προσκύνησε στο άκρο της ράβδου του υιού του Ιωσήφ. Προτύπωση επίσης του Σταυρού ήταν η ράβδος του ιδίου Πατριάρχου Ιακώβ, όταν πέρασε τον ποταμό Ιορδάνη· διότι λέγει: «Ἐν τῇ ράβδῳ μου ταύτη διέβην τὸν Ἰορδάνην». Και λίγο πιο πριν φανερωνόταν στον Αβραάμ το σημείο του Σταυρού, προτυπούμενο ανάμεσα στα κέρατα του κριαριού, όταν πρόσφερε την τυπική θυσία του προβάτου, η οποία ήταν μία μυστική προτύπωση του Σταυρωθέντος Χριστού. Σταυρού προτύπωση ήταν και ο Ισαάκ, ο οποίος φορτώθηκε τα ξύλα της θυσίας και ακολουθούσε δρομαίως τον πατέρα του, ο οποίος βιαζόταν να κάνει την θυσία. Σταυρού δύναμη είχε επίσης, η ράβδος του Μωϋσέως, η οποία μεταβλήθηκε σε μεγάλο φίδι και μεταμόρφωσε τις ράβδους των Αιγυπτίων………… Λοιπόν, υψώσατε σήμερα μαζί μου την φωνή και ας απευθύνουμε μαζί με την Αγία Γραφή, τα λόγια της, προς τον Θησαυρό του Σταυρού. Και Θησαυρό του Σταυρού, ονομάζω τον Υιό του Θεού, τον Χριστό, προς τον Οποίον πρέπει να απευθύνουμε τα λόγια μας λέγοντες: «Πάντα τὰ ἔθνη, ὅσα ἐποίησας, ἤξουσι καὶ προσκυνήσουσιν ἐνώπιόν Σου, Κύριε, καὶ δοξάσουσι τὸ Ὄνομά Σου, ὅτι μέγας εἰ Σὺ καὶ ποιῶν θαυμάσια, Σὺ εἰ ὁ Θεὸς μόνος». Σ’ Αυτόν ανήκει η δόξα εις τους αιώνας των αιώνων· Αμήν.»
Πηγή Ενοριακά Φυλλάδια Παρασκευής 14 Σεπ 18 και Κυριακής 16 Σεπ 18
YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY YΨΩΣH ΤΟY ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟY ΣΤΑΥΡΟY