Site icon ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΗΛΙΟΥΠΟΛΕΩΣ

ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ, Η ΕΛΠΙΔΑ ΠΑΝΤΩΝ ΤΩΝ ΠΕΡΑΤΩΝ ΤΗΣ ΓΗΣ

Νικόλαος Μεσογαίας

ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ,

Η ΕΛΠΙΔΑ ΠΑΝΤΩΝ ΤΩΝ ΠΕΡΑΤΩΝ ΤΗΣ ΓΗΣ

† ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

 

«…Το 2000 τον Μάρτιο βρέθηκα στην Οξφόρδη. Εκεί, συνάντησα τον γνωστό Βυζαντινολόγο Στήβεν Ράνσιμαν, ο όποιος επρόκειτο τον Ιούλιο του ιδίου έτους να κάνει μία ομιλία για τα εγκαίνια του Μουσείου του Πρωτάτου, μια που με χρηματοδότηση του ιδίου είχε υποστηριχθεί αυτό το πρόγραμμα.

            Μου ζήτησε, λοιπόν, να του μεταφράσω σε Αρχαία Ελληνικά τη σύντομη προσφώνησή του. Με αυτήν την αφορμή μου επανέλαβε και μου ανέλυσε αυτό το γνωστό που συνήθιζε να λέει. Ότι ο 21ος αιώνας είναι ο αιώνας της Ορθοδοξίας. Μετά από λίγους μήνες σε ηλικία 98 χρονών έφυγε από αυτόν τον κόσμο. Ο τρόπος με τον οποίον υπεστήριζε αυτή την άποψη είχε μία βάση – αν μπορώ να πω – ιστορικό-κοινωνιολογική. Έτσι εκτιμούσε τα πράγματα· ότι δηλαδή οι συνθήκες της ζωής οδηγούν σε μία απόρριψη των υπολοίπων εκφράσεων του χριστιανισμού και σε μία επικράτηση, στα χρόνια που έρχονται, της Ορθοδοξίας. Εγώ θα ήθελα περισσότερο να δώσω μία πνευματική και κάπως θεολογική βάση σε αυτήν την εκτίμηση, θα ήθελα, δηλαδή, να δούμε πώς αυτός ο θησαυρός που ονομάζεται Ορθοδοξία θα μπορούσε, και για ποιους λόγους θα μπορούσε, να αποτελέσει τη μαρτυρία μας στον σύγχρονο κόσμο, ώστε αυτός ο κόσμος πραγματικά να ξεδιψάσει με τον αυθεντικό λόγο της, πράγμα που πιθανόν δεν έχουμε αξιολογήσει όσο θα έπρεπε.

«ΟΙ ΕΛΠΙΔΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ»

            Η ελπίδα του κόσμου στην ιστορία, στην πορεία της ζωής, προσπαθεί κάπου να επικεντρωθεί. Οι άνθρωποι θέλουν από κάπου να γαντζωθούν, να στηριχθούν, να αντέξουν τα χτυπήματα, τους πειρασμούς, τα προβλήματα, τις δυσκολίες τις οποίες συναντούν μέσα στην καθημερινότητα. Ένα μεγάλο κεφάλαιο των ανθρώπινων ελπίδων είναι αυτό που ονομάζουμε ανέσεις και ευδαιμονία. Όλοι έχουμε αυτήν την τάση. Θα θέλαμε όσο το δυνατόν πιο άνετη να είναι η ζωή μας, να έχει διευκολύνσεις, να είναι πιο εύκολη.  Μάλιστα η εποχή μας συντελεί προς αυτήν την κατεύθυνση μέσα από αυτό που ονομάζουμε τεχνολογία. Πράγματι, η σύγχρονη τεχνολογία μας προμηθεύει με ανέσεις τέτοιες που δεν θα μπορούσαμε να φανταστούμε με κανέναν τρόπο. Ας δούμε τα αυτοκίνητα μας. Πριν από 10 χρόνια ούτε που μπορούσαμε να φανταστούμε ότι θα είχαν τις τεχνολογικές δυνατότητες που παρουσιάζουν σήμερα. Αλλά, ενώ εξελισσόμεθα με εκπληκτικούς τεχνολογικούς ρυθμούς, βλέπουμε ότι όλα αυτά αδυνατούν να ικανοποιήσουν τον βαθύτερο εαυτό μας.

             Ένας δεύτερος τομέας που θα μπορούσε να δώσει έκφραση σε αυτήν την ελπίδα  είναι ο τομέας της υγείας. Είναι λογικό και φυσικό να θέλουμε ποιότητα και επιμήκυνση της ζωής. Έτσι λοιπόν καταθέτουμε μεγάλη ελπίδα στη σύγχρονη ιατρική και επιστημονική πρόοδο. Υπάρχει η λεγόμενη γενετική. Η φαντασία τρέχει πάρα πολύ. Φανταζόμαστε ότι θα μπορούσαμε να πετύχουμε το  ελιξίριο της ζωής, της αιώνιας νεότητας, να μην γηράσκουμε ή και να μην πεθαίνουμε ή  να προσδιορίσουμε την ποιότητα της ζωής με προδιαγραφές που εμείς θα θέλαμε. Κάπως έτσι ηχεί στα αυτιά μας η υπόσχεση που παίρνουμε μέσα από τη γενετική μηχανική, μέσα από τις μεταμοσχεύσεις, μέσα από την κλωνοποίηση, μέσα από τη γονιδιακή θεραπεία κ.ο.κ.

            Μια τρίτη παράμετρος που επικεντρώνει τις ελπίδες μας είναι η ειρήνη. Θέλουμε ειρήνη στον κόσμο, θέλουμε να έχουμε μία σιγουριά και μία βεβαιότητα. Ιδρύονται παγκόσμιοι οργανισμοί, καταβάλλονται προσπάθειες να ενώσουν τους διεστώτες ανθρώπους. Έτσι, λοιπόν, είχαμε παλαιοτέρα την Κοινωνία των Εθνών, μετά τον Οργ. Ηνωμένων Εθνών, συνεχίσαμε με την Ευρ. Οικονομική Κοινότητα, φτάσαμε στην Εν. Ευρώπη,  επινοήσαμε το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών γίνονται προσπάθειες να έρθουμε μαζί, να μην είμαστε διαχωρισμένοι, κάπως να συμφωνήσουμε, να δούμε τι μας ενώνει και να τα βρούμε μεταξύ μας.

             Ποιος θα μπορούσε να ισχυρισθεί ότι αυτό είναι κακό; Ποιος θα μπορούσε να υποστηρίξει ότι κάτι τέτοιο είναι εφικτό και αποτελεσματικό; Δυστυχώς ούτε στο επίπεδο της ειρήνης οι εξετάσεις που δίνουμε είναι ικανοποιητικές, ούτε στον τομέα της υγείας τα αποτελέσματα μπορούν να εκπληρώσουν τις βαθύτερες απαιτήσεις της ψυχής, ούτε και στη βάση των ανέσεων και του ευδαιμονισμού τα έχουμε πάει καλά. Η ελπίδα μας κάπου αλλού ψάχνει να αγκιστρωθεί.

             Και έρχονται θρησκείες με ποικίλους τρόπους να απευθυνθούν στον εσωτερικό άνθρωπο και ει δυνατόν να τον απελευθερώσουν από τη δική του μιζέρια, από τα κοινωνικά προβλήματα, από την πραγματικότητα που τον περιβάλλει για να μπορέσει να δημιουργήσει έναν τέτοιο κόσμο που πραγματικά να ξεκουραστεί και να αναπαυθεί το εσωτερικό του. Αλλά και οι «διάφοροι Χριστιανισμοί» που κυκλοφορούν με τις μορφές των Χριστιανικών Ομολογιών και Εκκλησιών, όπως επίσης οι ανατολικές θρησκείες και τα κέντρα διαλογισμού και αποκρυφισμού, προς τα οποία συχνά πολλοί στρεφόμαστε, φαίνεται ότι και αυτά έχουν τα προβλήματα τους. Μαντεύω ότι κάποιοι μπορούν να ισχυρισθούν πως  εμείς ως Ορθόδοξη Εκκλησία ζούμε τον τελευταίο καιρό τόσο ισχυρούς κραδασμούς που πραγματικά συντρίβουν και όχι απλά κλονίζουν ίσως τις ελπίδες μας. Σε αυτό ακριβώς το ερώτημα αποσκοπούν οι σκέψεις μας αυτές με έναν τρόπο που θα προσπαθήσω, αν και είναι πολύ δύσκολο, να τον περιγράψω αναλύοντας το ήθος και το φρόνημα της Ορθόδοξης Εκκλησίας,

 ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΟΥ ΔΥΤΙΚΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΖΩΗΣ

            Ο δυτικός τρόπος ζωής που τον ζούμε κι εμείς, που τον αναπνέουμε καθημερινά, έχει οδηγήσει σε μια καταρράκωση των θεσμών τέτοια, που μας κάνει να γεμίζουμε από ανασφάλεια, από αβεβαιότητα από μία αίσθηση πλήρους αποπροσανατολισμού.

            Στην εποχή που ζούμε οι αξίες έχουν αντικατασταθεί με τα χρήματα και τα συμφέροντα, και οι θεσμοί με τις business και τον καταναλωτισμό. Μια άλλη συνέπεια του σύγχρονου πολιτισμού είναι αυτό που ονομάζουμε άγχος. Βλέπουμε ο καθένας μας πως βιώνει τη σύγχυση και αντί να έχει τη συμφιλίωση έχει την αντιπαλότητα του χρόνου που γεννά στην ψυχή του αυτόν τον εσωτερικό διχασμό ανάμεσα στο τι είναι και στο τι δείχνει, στο πώς αισθάνεται και στο τι σκέπτεται, ανάμεσα στο τι κάνει και στο τι θα ήθελε. Υπάρχει και ένα τρίτο στοιχείο που χαρακτηρίζει αυτή την εποχή είναι η μηχανοποίηση του ανθρώπου, το γεγονός δηλαδή ότι γίνεται ο καθένας μας περισσότερο μια μηχανή που ψάχνει για την αυτονομία της, παρά μία αυτεξούσια οντότητα που προσπαθεί να βιώσει την πνευματική ελευθερία της.

            Από πλευράς αναζήτησης του Θεού, από πλευράς δηλαδή του χώρου στον οποίο απευθύνονται οι θρησκείες και η Εκκλησία μας αυτό το οποίο βιώνουμε σήμερα θα μπορούσα να πω ότι συμπυκνώνεται μέσα σε τέσσερα πράγματα.

1) Η ΕΚΛΟΓΙΚΕΥΣΗ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ  ότι έχει πάψει να λειτουργεί ο καρδιακός μας χώρος που θα μπορούσε να μας βοηθήσει να αναπτύξουμε νέες εισόδους μηνυμάτων της αληθείας. Αυτό που καταφέραμε είναι να κλεισθούμε σε έναν περιοριστικό, στενόκαρδο. ασφυκτικό, υδροκεφαλικό, εγκεφαλικό τρόπο προβληματισμού. Έτσι, ψάχνουμε για επιχειρήματα-αποδείξεις, απαιτούμε κατανόηση του  Μυστήριο του Θεού και χάνουμε στην ουσία την πίστη μας.

Από πλευράς αναζήτησης του Θεού, δηλαδή του χώρου στον οποίο απευθύνονται οι θρησκείες και η Εκκλησία αυτό το οποίο βιώνουμε σήμερα θα μπορούσα να πω ότι συμπυκνώνεται μέσα σε 4 πράγματα.

            1) Η ΕΚΛΟΓΙΚΕΥΣΗ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ. Έχει πάψει να λειτουργεί ο καρδιακός μας χώρος που θα μπορούσε να μας βοηθήσει να αναπτύξουμε νέες εισόδους μηνυμάτων της αληθείας. Αυτό που καταφέραμε είναι να κλεισθούμε σε έναν περιοριστικό, στενόκαρδο, ασφυκτικό, υδροκεφαλικό, εγκεφαλικό τρόπο προβληματισμού. Έτσι, ψάχνουμε για επιχειρήματα-αποδείξεις, απαιτούμε κατανόηση του  Μυστήριο του Θεού και χάνουμε στην ουσία την πίστη μας.

           2) Η ΕΚΝΟΜΙΚΕΥΣΗ ΤΗΣ ΧΑΡΙΤΟΣ. Το μυαλό μας λειτουργεί περισσότερο με νόμους, με φραγμούς, με όρια, παρά με αρχές. Αυτό μας οδηγεί σε δυο μεγάλες αρρώστιες που και οι δυο κρύβουν έναν εγωισμό και μας αποτρέπουν από το να μπορέσουμε να αντικρύσουμε εν ελευθερία την αλήθεια. Η μία είναι ο σχολαστικισμός και η δεύτερη είναι ο άκρατος συντηρητισμός. Σας ξαφνιάζει αυτό που λέω,  γιατί εμείς κάπως ταυτίζουμε την ηθική ή την Εκκλησία με αυτό που ονομάζουμε συντηρητικότητα. Στην πραγματικότητα, όμως, και ο σχολαστικισμός και ο συντηρητισμός δεν μας επιτρέπουν να κάνουμε χρήση του μεγάλου δώρου της ελευθερίας, για να δούμε την αλήθεια και να προσεγγίσουμε τη Χάρη του Θεού.

            3) Η ΕΚΚΟΣΜΙΚΕΥΣΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ. Ζούμε με μία προκλητική εφημερότητα, μόνο στο επίπεδο του ορατού και όχι του αθέατου, ακόμη και τη λεγόμενη πνευματική ζωή και τη ζωή μας μέσα στην Εκκλησία.

            4) Η ΘΡΗΣΚΕΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ-ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΩΣ ΤΟΥ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ ΤΟΥ ΘΕΟΥ. Γινόμαστε οπαδοί αντί πιστοί· γινόμαστε άνθρωποι οι οποίοι ενδιαφέρονται περισσότερο για κοσμικά στηρίγματα, έστω και με το επικάλυμμα του Θεού και της Εκκλησίας, παρά να ανοίξουμε την καρδιά  μας να υποδεχθεί το μυστήριο του Θεού και την ενέργεια της χάριτος μέσα μας.

Δ. ΠΑΡΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΟΡΩΝ

            Αυτά τα 4 πράγματα οδηγούν σε μία παρερμηνεία βασικών εννοιών και όρων απαραιτήτων για την πνευματική ζωή. Έτσι έχει αλλοιωθεί η έννοια της πίστεως. Έχει αλλοιωθεί η έννοια του μυστηρίου, η έννοια του «σημείου», όπως και το επίπεδο των αρετών, το τι θα πει ταπείνωση, τι θα πει ελευθερία, τι θα πει αγάπη, ακόμη και αυτών των μέσων τα οποία χρησιμοποιούμε στη μεταξύ μας κοινωνία και στην προσπάθεια κοινωνίας του Θεού. Όπως είναι η άσκηση, η ησυχία,  η νηστεία, η κοινωνία.  Στις δυτικές γλώσσες η λέξη κοινωνία, κοινωνία του κόσμου, η κοινωνία έξω και η κοινωνία των προσώπων έχουν δυο λέξεις. Στα αγγλικά το ένα ονομάζεται SOCIETY. Η κοινωνία των προσώπων λέγεται COMMUMICATION. Στις ανατολικές ευρωπαϊκές γλώσσες -σε όλες τις Ορθόδοξες  χώρες, υπάρχει μία λέξη. Απόδειξη ότι οι κοινωνίες στις οποίες ζούμε εδώ στην Ανατολή είναι  κοινωνίες που έχουν μία επικοινωνία και μία περιχώρηση αμοιβαία, μια αμοιβαιότητα. Στον δυτικό κόσμο υπάρχει το στοιχείο της αποξένωσης που κάνει τους όρους ακόμη να διαφοροποιούνται. Οι άνθρωποι ζουν σε «χωρίς κοινωνία κοινωνίες». Αλλοιώνονται και άλλοι σημαντικοί όροι, που εκφράζουν βαθιές έννοιες, όπως  της πίστεως, του μυστηρίου, του σημείου(θαύματος). Η πίστη δεν είναι παραδοχή, άλλα εμπιστοσύνη. Μυστήριο δεν είναι κάτι που δεν μπορώ να κατανοήσω, αλλά κάτι που με υπερβαίνει. Σημείο-θαύμα δεν σημαίνει κάτι το ασυνήθιστο, παράξενο, που εντυπωσιάζει αλλά μία ακόμη φανέρωση του Θεού που οδηγεί σε δοξολογία Του, σε ομολογία πίστεως και σε μετάνοια. Εμείς τείνουμε μέσα από την καθημερινότητα να βιώνουμε αυτές τις έννοιες με το πρώτο σκέλος, ενώ οφείλουμε να τις ζούμε όπως εκφράζονται στο δεύτερο. Αυτό είναι που ελευθερώνει. Η αλλαγή των εννοιών είναι βαθύτερη και γενικότερη. Η πίστη αντικαθίσταται από άποψη, από ιδεολόγημα, από επιχείρημα, από παραδοχή. Η αγιότητα ταυτίζεται με φραγμούς, με ηθική, με νόμους. Η επιείκεια με τον συμβιβασμό. Η ταπείνωση με μία μειονεξία. Η κοινωνία με μία συνύπαρξη απλή. Το βίωμα νομίζουμε ότι είναι συναίσθημα. Μιλάμε για θρησκευτικό συναίσθημα, είναι λάθος. Η μυσταγωγία έχει αντικατασταθεί από τη διδασκαλία, η ελευθερία από τα δικαιώματα κ.ο.κ. Σε όλη αυτήν την αντίληψη, υπάρχει ένας αντίλογος της Εκκλησίας μας στον οποίο καλό θα ήταν να επικεντρώσουμε την προσοχή μας ή, καλύτερα, την καρδιά μας ώστε να προκληθεί ένας εσωτερικός διάλογος. Η  Ορθοδοξία μας, είναι κάτι πάρα πολύ βαθύ και ταυτόχρονα πάρα πολύ ευρύ. Δεν υπάρχει βαθύτερη και ευρύτερη εμπειρία στις καρδιές. Είναι κάτι  ανθρώπινο και θεϊκό ταυτόχρονα. Χαρακτηρίζεται από λεπτές ισορροπίες που  τις νιώθουμε και τις βλέπουμε.  Ενώ υπάρχει μία εισροή προσήλυτων χριστιανών μη Ορθοδόξων προς την Ορθοδοξία, δεν θα βρούμε ποτέ πιστό Ορθόδοξο να μη νιώθει το πλήρωμα της πίστεως του και να ψάχνει κάπου άλλου να στεγασθεί εκκλησιαστικά, να νιώθει την ανάγκη να αλλάξει την πίστη του. Βλέπουμε πιστούς Ρωμαιοκαθολικούς, Προτεστάντες, να μην ικανοποιούνται και να στρέφονται προς την Ορθοδοξία, ενώ δεν έχουμε περιπτώσεις πιστών Ορθοδόξων που ψάχνουν για κάτι άλλο. Η Ορθοδοξία διά της Εκκλησίας και μόνο δι΄ Αυτής προσφέρει το πλήρωμα της αλήθειας. Αυτή η παρατήρηση προσδιορίζει το εύρος και το βάθος, την ανθρωπιά, την ανθρωπότητα με την έννοια της φύσεως και τη θεϊκότητα με την έννοια της ιδιότητος που έχει η Ορθόδοξη πίστη μας.

(Λαϊκό Πανεπιστήμιο της Εκκλησίας της Ελλάδος. 18-5-2005. Πηγή: Ελληνορθόδοξη Πορεία- Ανθολόγιο κειμένων )

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ † ΑΡΧΙΜ. ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ ΚΑΤΡΑΜΑΔΟΥ

Πηγή Ενοριακά Φυλλάδια 20-27  Ιαν 2019

 

Μοιραστείτε τη σελίδα. Πατήστε το τελευταίο κουμπί για περισσότερες επιλογές
Exit mobile version