Site icon ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΗΛΙΟΥΠΟΛΕΩΣ

Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΑΓΙΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ

Θεοφάνεια_Φώτα

Θεοφάνεια_Φώτα

Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΑΓΙΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ

Στους Πατέρες της Εκκλησίας ο αριθμός «Επτά» που αναφέρεται στα Μυστήρια είναι άγνωστος. Θεωρούν κάθε μορφή ιεροπραξίας που γίνεται από τους Λειτουργούς  για αγιασμό και σω­τηρία των πιστών σαν Μυστήριο. «Κάθε ιερή πράξη  και τελετουργία στην  Εκκλησία είναι ένα μυστήριό Της, κάθε μυστήριόν Της είναι μεγάλο όπως το ίδιο το μυστήριο της Εκκλησίας. Κάθε μυστηριακή πράξη  στον  θεανθρώπινο  Οργανισμό της Εκκλησίας ευρίσκεται σε οργανική και ζωτική σχέση με το κεντρικό Μυστήριο της Εκκλησίας την Θ. Ευχαριστία, Αυτόν δηλαδή  τον θεάνθρωπο Χριστόν», γράφει ο Άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς.

            Ο  αγιασμός των Θεοφανείων ή Μεγάλος Αγιασμός, είναι μια πράξη της Εκκλησίας, αλλά το θαύμα που τελείται με αυτή εί­ναι τεράστιο, όσο  και  η Εκκλησία. Το  θαύμα αυτό, επισκέπτεται τώρα και 2020 χρόνια εκατομμύρια ψυχών των ορθοδόξων χριστιανών, τις καθαρίζει, τις α­γιάζει και τους χαρίζει την υγεία και την αθανασία. Γύρω από το θέμα του Μ. Αγιασμού ε­πικρατεί πολλή σύγχυση στο λαό μας. Οι χρι­στιανοί ρωτούν. «Πίνεται ο αγιασμός της πα­ραμονής των Θεοφανείων;  Μπορούμε να έχου­με το Μ. Αγιασμό στο σπίτι μας και να τον χρησιμοποιούμε;».  Πολλοί δίνουν αβασάνιστα μια πρόχειρη απάντηση με αποτέλεσμα να δημιουργείται η σύγχυση. Η Ακολουθία του Αγιασμού των υδάτων την ημέρα των Θεοφανείων είναι μια παλιά ιερή συνήθεια της Εκκλησίας μας. Ευχές για τον αγιασμό του νερού βρίσκουμε σε αρχαιότερα κείμενα όπως οι Απ. Διαταγές, Απ. Παράδοση του Ιππόλυτου και στο Ευχολόγιο του Σεραπίωνα, Επισκόπου Θμούεως. Παρα­δείγματα χρήσεως αγιασμένου νερού βρίσκου­με στη «Φιλόθεο Ιστορία» και στην «Εκκλη­σιαστική Ιστορία» του Θεοδώρητου. Τα σημερινά Εκκλ. βιβλία (Μηναία – Ευ­χολόγια) συνθέτη των Ευχών της Ακολου­θίας του Μ. ‘Αγιασμού θεωρούν τον  Άγ. Σωφρόνιο Πατριάρχη Ιεροσολύμων. Ο Άγ Σωφρόνιος θεωρείται  ως  ο «διακοσμητής της Ι. Ακολουθίας, προσθέσας εν αρχή αυτής τα εισαγωγικά τροπάρια».

            Συνθέτης είναι ο Πρόκλος Πατριάρχης Κων/πόλεως. Τα χειρόγραφα δε μας διασώζουν ότι η βασική ευχή του αγιασμού του νερού, «Μέγας ει, Κύριε…» ανήκει στο Μ. Βασίλειο. Η ακολουθία του Μ. Αγιασμού τελείται κατά την σημερινή τάξη 2 φορές, την παρα­μονή της εορτής των Θεοφανείων μετά το τέ­λος της Θ. Λειτουργίας  και την ημέρα των Θεοφανείων. Και στις δύο περι­πτώσεις τελείται η ίδια ακριβώς ακολουθία με μόνη την διαφορά ότι ο «πρόλογος της μεγά­λης καθαγιαστικής ευχής δηλ. από το «Τριάς Υπερούσιε…» μέχρι το «συνεχόμενος φόβω εν κατανύξει βοώ σοι» διαβάζεται μόνο την ημέ­ρα των Θεοφανείων. Ο Αγιασμός, λοιπόν, της Παραμονής και της ημέρας των Θεοφανείων είναι ακριβώς ο ίδιος, ο «Μέγας Αγιασμός» και στις δύο περιπτώσεις.

Γιατί όμως τελείται δύο φορές ο ίδιος Μεγάλος Αγιασμός;

            Για λόγους πρακτικούς. Για να εξυπηρετούνται οι πιστοί. Η διπλή τέλεση άρχισε από τον 5ο  αιώνα. Στην αρχή ο Μεγάλος Αγιασμός γινόταν κατά την παν­νυχίδα της εορτής των Θεοφανείων αμέσως μετά την ακολουθία του Όρθρου, σε ανάμνηση του βαπτίσματος του Κυρίου. Μετά την ακολουθία του Όρθρου οι πιστοί αντλούσαν αγιασμένο νερό, έπιναν και ραντίζονταν και στη συνέχεια βαπτίζονταν σ’ αυτό οι κατη­χούμενοι. Στην ουσία ο Μέγας Αγιασμός είναι η ευλογία του νερού του βαπτίσματος. Στη  Θ. Λει­τουργία της Δεσποτικής Εορτής που ακολουθούσε μετά τον Όρθρο παρευρίσκονταν και οι νεοφώτιστοι γι’ αυτό και μέχρι σήμερα ψάλλεται το «Όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε…». Ο Πατριάρχης Αντιόχειας Πέτρος Γναφεύς (465 – 475) όρισε να τελείται ο Αγια­σμός και την παραμονή των Θεοφανείων «εν τη εσπέρα».  Η σημερινή λοιπόν Θ. Λειτουργία και Μεγάλος Αγιασμός της Παραμονής των Θεοφανείων έχει τη θέση τις άλλοτε βραδινής Θ. Λειτουργίας.

 Πίνεται ο Αγιασμός αυτός της Παραμονής των Θεοφανείων;

Και βέβαια πίνεται. Αφού με τον Αγια­σμό αυτόν ο ιερέας ραντίζει όλους τους χώ­ρους και τους εξαγιάζει, δεν επιτρέπεται να τον πιούμε; Η ίδια η ακολουθία του Αγιασμού μας λέει ότι πρέπει να τον πίνουμε. Αν προ­σέξουμε καλά τις δεήσεις και τις ευχές της ακολουθίας θα το δούμε σε πολλά σημεία. Η ακολουθία του αγιασμού προϋποθέτει ότι θα πιουν οι χριστιανοί τον αγιασμό και ο ιερέ­ας εύχεται να τους αποβεί προς αγιασμό, προς ευλογία, προς ψυχική και σωματική υγεία. «Δός πσι τος τε πτομένοις, τος τε χριομένοις, τος τε μεταλαμβάνουσιν, τόν γιασμόν, τήν ελογίαν, τήν κάθαρσιν, τήν γείαν». (Δώσε σε όλους όσους αγγίζουν, αλείφονται και πίνουν τον αγιασμό, την ευλογία, τον καθαρι­σμό και την υγεία).

 Δεν πρέπει όμως να νηστεύουμε την προηγουμένη μέρα;

            Όχι! Πολλοί, ακόμη και Κληρικοί, νομίζουν ότι την Παραμονή των Θεο­φανείων νηστεύουμε για να πιούμε τον αγια­σμό την άλλη μέρα. Αυτό δεν είναι σωστό. Η νηστεία της παραμονής γίνεται για την γιορτή των Θεοφανείων και όχι για τον αγιασμό. Έτσι κι αν ένας χριστιανός δεν θα πιει α­γιασμό γιατί π.χ. δεν έχει το χωριό του πα­πά ή για άλλο λόγο, οφείλει να νηστέψει την παραμονή των Θεοφανείων για την γιορτή της Βαπτίσεως του Κυρίου.  Ο μακαριστός καθηγητής της Λειτουργικής I. Φουντούλης σημειώνει «Η νηστεία της παραμονής των Θεοφανείων κακώς θεω­ρείται ότι έχει σχέση με την μετάληψη του μεγάλου Αγιασμού. Κατά παλαιό έθος της Εκκλησίας, των μεγάλων εορτών προηγείτο προετοιμασία, η οποία εκτός των άλλων περιελάμβανε και νηστεία.  Τα Θεοφάνεια δεν είχαν τη δυνατότητα να αναπτύξουν νηστεία, αν και τα προεόρτιά των αρχίζουν από την 2αν Ιανουαρίου, γιατί το δωδεκαήμερο των Χριστουγέννων αποτελεί  εορταστική περί­οδο καταλύσεως εις πάντα. Εξ άλλου η νη­στεία των Χριστουγέννων είναι προπαρα­σκευαστική και για τα Θεοφάνεια, εφ’ όσον οι εορτές αυτές παλαιότερα αποτελούσαν μια ενιαία εορτή, που εωρτάζετο την 6ην Ι­ανουαρίου. Μόνο, λοιπόν, η παραμονή των Θεοφα­νείων έμεινε στην Εκκλησία μας ως ημέρα νηστείας, ξηροφαγίας…

            Η νηστεία όμως, κατά τους Ι.  Κανόνες , απαγορεύεται  τα Σάββατα και τις Κυριακές . Αν κατ’ αυτάς τας ημέρας συμπέσει η παραμονή των Θεοφανείων, καταλύεται η νηστεία, όχι βέ­βαια «εις πάντα», αλλά έχουμε κατάλυση «οί­νου και ελαίου». Αν παραδεχτούμε ότι για να πιούμε το μεγάλο Αγιασμό πρέπει να νηστέψουμε τό­τε κανείς δεν πρέπει να πίνει από τον αγιασμό της παραμονής των Θεοφανείων γιατί η προηγουμένη ημέρα, η 4η  Ιανουάριου, είναι καταλύσιμη. Επομένως ή δεν θα έπρεπε να τελείται ο αγιασμός κατά την παραμονή ή αν ετελείτο δεν θα έπρεπε να κοινωνούν απ’ αυτόν οι πιστοί. Το δεύτερο αποκλείεται για­τί όλες οι ιερές ακολουθίες γίνονται για να μετάσχουν οι πιστοί στις πνευματικές δω­ρεές μη την μετάληψη των αγιαζομένων ειδών.

            Η νηστεία, λοιπόν, της παραμονής των Θεοφανείων δεν έχει καμιά σχέση μη τον  Μ. Αγιασμό και μπορούμε να πιούμε τον Αγιασμό της Παραμονής της Εορτής χωρίς να έχουμε νηστέψει την προηγούμενη μέρα.

 Τον Μεγάλο Αγιασμό τον φυλάμε στα σπί­τια μας;

            Βεβαιότατα. Οι πιστοί από πολύ πα­λιά, τηρώντας την Ι. Παράδοση, παίρνουν το Μεγάλο Αγιασμό των Θεοφανείων ή της παραμονής και τον φυλάνε στα σπίτια τους.

             Ο Ι. Χρυσόστομος αναφέρει στο λόγο του «Εις το Άγιον Βάπτισμα» (P.G. 49,366) για τους χριστια­νούς της εποχής του ότι είχαν τη συνήθεια να αντλούν από το αγιασμένο νερό και να το διατηρούν στα σπίτια τους ένα και δύο και τρία ακόμα χρόνια. Μάλιστα ο άγιος Πατέ­ρας θαυμάζει ότι το αγιασμένο νερό δεν φθείρεται, δεν σαπίζει, αν και παραμένει πολύ διάστημα κλεισμένο, αλλά είναι καθα­ρό και υγιεινό.

            Σκοπός που διατηρείται ο Μεγάλος Αγια­σμός στα σπίτια είναι να πίνουν οι πιστοί ή να χρίονται και να αγιάζονται αν έχουν κάποια ψυχική ή σωματική αρρώστια. Και μπο­ρούν βέβαια έτσι να κάνουν σε ανάλογη ­περίσταση με μεγάλη πάντοτε ευλάβεια προς τον Μεγάλο Αγιασμό.

            Εδώ πρέπει να σημειώσουμε και να το­νίσουμε ότι μετά την ημέρα των Θεοφανείων, πρέπει να προσέχουμε να μη χυθεί σε ενδεχόμενη χρήση του ούτε σταγόνα από τον μεγά­λο αγιασμό.

             Σε χειρόγραφο της Μονής Σινά του ΙΣΤ’ αι. γράφεται το εξής:  «Μετά την Θ. Λειτουργίαν τς αριον (των Αγίων Θεοφα­νείων) ο ρίπτεται γίασμα τό σύνολον, λ­λά τιμται καί προσέχεται καί δεύτερον τς γίας Κοινωνίας θεωρεται» δηλ. μετά την λειτουργία των Αγίων Θεοφανείων δεν χύνε­ται καθόλου μεγάλος αγιασμός αλλά τον τι­μούμε και τον προσέχουμε και τον θεωρούμε ότι μετά την Θεία Κοινωνία έχει την δεύτερη θέση. Από αυτή τη θέση που πήρε ο Μέγας Αγιασμός δημιουργήθηκε μια παρανόηση σε πολλούς χριστιανούς: Ότι είτε κοινωνήσουν το Σώμα και το Αίμα του Χριστού είτε πιουν Μεγάλο Αγιασμό το ίδιο είναι. Πολύ παλιά συνήθεια πάλι είναι ο Μεγάλος Αγιασμός να δίνεται στους Χριστιανούς εκείνους, που εμποδίζονται από τον πνευμα­τικό να κοινωνήσουν τα Άχραντα Μυστήρια γιατί υπέπεσαν σε βαριά αμαρτήματα.

†ΑΡΧΙΜ. ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ ΚΑΤΡΑΜΑΔΟΥ

Πηγή Ενοριακό Φυλλάδιο 5 Ιαν 20

Μοιραστείτε τη σελίδα. Πατήστε το τελευταίο κουμπί για περισσότερες επιλογές
Exit mobile version