Site icon ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΗΛΙΟΥΠΟΛΕΩΣ

«Ο ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ ΜΑΣ ΤΑΠΕΙΝΩΣΕ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ»

Αγιο Όρος Σταυρός

Αγιο Όρος Σταυρός

«Ο ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ ΜΑΣ ΤΑΠΕΙΝΩΣΕ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ»

Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγ. Βλασίου Ιεροθέου

Ὁ κορωνοϊός μᾶς ταπείνωσε ὅλους μας, ἀποδιοργάνωσε τήν κοινωνία μας, μᾶς ἔβγαλε μέσα ἀπό τήν ἀνήσυχη «εὐδαιμονία» μας, τήν αὐτάρκειά μας, τόν ἀκτιβισμό μας καί τό ἐπίχρισμα τῆς πίστεώς μας. Ταυτόχρονα ταπείνωσε τήν ἀλαζονεία μερικῶν ἐπιστημόνων καί πολιτικῶν.

Ὁ καθένας ἀπό μᾶς, κλεισμένος μέσα στό ἰδιότυπο κελλί του, σκέφτεται, «φιλοσοφεῖ», προσεύχεται, γεμίζει δημιουργικά τόν χρόνο του καί προγραμματίζει. Ἄλλοι ἀσφυκτιοῦν στούς μικρούς χώρους τῆς διαμονῆς τους, ἀναλογιζόμενοι τά «πρό» καί τά «μετά» τοῦ κορωνοϊοῦ. Μέσα σέ αὐτήν τήν προοπτική, «συγκακουχούμενος τ λα το Θεο», κάνω μερικές σκέψεις, πού θά μποροῦσα νά πῶ ὅτι εἶναι «ξηροί καρποί» τῆς ἐποχῆς τοῦ κορωνοϊοῦ, πού προσφέρονται μέ ἀγάπη στούς ἀδελφούς μου πού δοκιμάζονται ποικιλοτρόπως.

  1. Οκονομία καί γεία

Ἡ ὑπεύθυνη Πολιτεία, μέσα σέ ἀντίξοες συνθῆκες, προσπαθεῖ νά ἐξισορροπῆ μεταξύ οκονομίας καί σωματικς γείας. Μιά κοινωνία πού βασίζεται στήν οἰκονομία καί τήν σωματική ὑγεία εἶναι δύσκολο νά ἰσορροπήση.

Ἄν ἀφήση ἐλεύθερη τήν μετακίνηση τῶν πολιτῶν γιά νά κινηθῆ ἡ οἰκονομία, θά πιεστῆ ἀφόρητα τό Ἐθνικό Σύστημα Ὑγείας καί θά κινδυνεύση ἡ ζωή τῶν πολιτῶν. Ἄν ἐνδιαφερθῆ γιά τήν σωματική ὑγεία τῶν πολιτῶν καί γιά τό ἐθνικό Σύστημα Ὑγείας, τότε θά καταστραφῆ ἡ οἰκονομία. Ἔτσι, μέ τήν συνδρομή τῶν «εἰδικῶν», προσπαθε νά ποδηγετήση τήν κοινωνία, ἡ ὁποία ὅμως ἔμαθε νά ἐργάζεται, νά διασκεδάζη μεταμεσονύκτιες ὧρες, νά κινῆται ἔξω ἀπό τήν οἰκία καί τήν οἰκογένεια, νά βγαίνη ἔξω ἀπό τήν «οἰκία τοῦ πατρός» της, κατά τήν σχετική εὐαγγελική περικοπή. Εἶναι ὄντως δύσκολο αὐτό τό ἔργο τῆς ἐξισορροπήσεως μεταξύ ὑπαρκτῶν δεδομένων καί χρειάζεται πολλή γνώση, ψυχραιμία καί μεγάλη κατανόηση ἀπό ὅλους μας.

  1. Πόλεμος καί ερήνη

Εἶναι γνωστό τό μυθιστότημα τοῦ Λέοντος Τολστόϊ «πό­λεμος καί ερήνη», πού περιγράφει τήν συνύπαρξη μεταξύ αὐτῶν τῶν δύο καταστάσεων καί τήν ἀλληλο­διαδοχή τους. Ὁ Λέων Τολ­στόϊ, περιγράφοντας τίς κατα­στάσεις τοῦ πολέμου καί τῆς εἰρήνης, θέτει καίρια ἐρω­τήματα, ὅπως τί εναι πόλεμος καί ερήνη, ποιό εναι τό ντικείμενο τς στορίας, ποιός εναι διαίτερος χαρα­κτήρας κάθε στορικς ποχς, γιατί πολεμ νθρωπος καί πολλά λλα.

Ὁ Λέων Τολστόϊ φιλοσοσοφεῖ λογοτεχνικά καί γράφει μέ λογοτεχνικό καί φιλοσοφικό τρόπο, περιγρά­φοντας μεγάλα ἱστο­ρικά μεγέθη, ὅπως τήν Γαλλία τοῦ Ναπολέοντα καί τήν Ρωσία τῶν Τσάρων, κατά τόν καιρό τῶν πολέμων καί τῆς εἰρήνης. Πάντως, φαίνεται ὅτι πόλεμος συμπορεύεται μέ τήν ερήνη, καί ερήνη μπορε νά βιωθ μέσα στόν πόλεμο. Ἡ εἰρήνη εἶναι τό ἱλαρό προσωπεῖο τοῦ πολέμου καί ὁ πόλεμος εἶναι τό τραγικό «πρόσωπο» τῆς εἰρήνης!

Τέτοια θέματα ἔχουν θιγῆ ἀπό τήν ἀρχαία προσω­κρατική φιλοσοφία, συγκεκριμένα ἀπό τόν Ἡράκλειτο, ὁ ὁποῖος ὁμίλησε γιά τήν ἀντιθετική ὄψη τοῦ ἴδιου πράγματος, ἀλλά καί τήν συνολική ἑνότητα, παρά τήν φαινομενική πολλαπλότητα, ἔκανε λόγο γιά τήν ἀλλη­λεξάρτηση τῶν ἀντιθέτων, ὅτι « ρρώστια κάνει τήν γεία», ἀφοῦ ἡ ἀρρώστια μᾶς κάνει νά βλέπουμε τήν ὑγεία «σάν κάτι τό εχάριστο καί γαθό», καθώς, ἐπίσης, καί τήν ἀλλη­λοδιαδοχή τῶν πραγμάτων. Μίλησε γιά τό «γίγνεσθαι» καί γιά τόν πόλεμο ὡς «πατέρα καί βασιλιά πάντων», ἀλλά καί γιά τόν Λόγο πού εἶναι ὁ συμπαντικός νόμος, ἡ ὑπέρτατη ἀρχή πού ρυθμίζει τό γίγνεσθαι τοῦ κόσμου.

Ἔτσι, ὁ πόλεμος δέν εναι τό ντίθετο τς ερήνης καί ερήνη δέν εναι τό ντίθετο το πολέμου, ἀλλά συνυπάρχουν καί τά δύο μαζί, ὁπότε «ὁ ξυνός λόγος» πού συνέχει τά πάντα ἀποκαλύπτει τήν «ὁμολογία», δηλαδή τήν βαθειά «συμφωνία μέ τήν φρόνηση τοῦ ἀνθρώπου καί τήν ἔλλογη τάξη στό σύμπαν».

Αὐτόν τόν καιρό μέ τήν πανδημία τοῦ κορωνοϊοῦ σκεπτόμουν ὅλα αὐτά, γιατί βλέπουμε ατόν τόν μεγάλο γειονομικό πόλεμο πρωτίστως στά Νοσοκομεα, ὅπου περισσεύει ὁ ἀνθρώπινος πόνος, καί ὅλο τό προσωπικό τῶν Νοσοκομείων πολεμᾶ αὐτόν τόν ἀόρατο ἐχθρό, πού δέν γνωρίζει σύνορα, ὑφαλοκρηπίδες, ἐναέριους χώρους, καί ὁ ὁποῖος δέν διαχέεται μόνο στόν ἀέρα, ἀλλά κυρίως καταστρέφει τά κύτταρα τῶν ἀσθενῶν, σάν νας εροπειρατής, κόμη καί τά ργανά τους. Αὐτό πού παρατηρεῖται στά πεδία τῶν μαχῶν, μέ μάχες, θανάτους, ἀσθέ­νειες, πεῖνες, τώρα συμβαίνει ἰδιαίτερα μέσα στά Νοσοκομεῖα, ὁπότε στρατηγοί καί στρατιῶτες εἶναι ὅλο τό προσωπικό τῶν Νοσοκομείων, πού παλεύουν μαζί μέ τούς ἀσθενεῖς ἐναντίον αὐτοῦ τοῦ ἀόρατου ἐχθροῦ. Αὐτός ὁ πόλεμος ἐξελίσσεται καί μέσα στά σπίτια ἀπό τούς ἐγκλεισμούς καί τούς περιορισμούς σέ στενούς χώρους διαμονῆς, ἀλλά καί στήν κοινωνία ἀπό τό κλείσιμο τῶν καταστημάτων καί τήν ἀνεργία. Ὅμως, κατά τόν νόμο τῆς «λληλεξάρτησης τν ντιθέ­των» μπορεῖ νά ἐπικρατήση καί εἰρήνη, ὅταν κανείς διαθέτη μιά ἐσωτερική, ψυχική καί πνευματική ἰσορροπία, ἡ ὁποία ἐκφρά­ζεται ς πίστη στόν Θεό, προσευχή, γάπη, ατοθυσία, λπίδα, ριμότητα καί πληρότητα. Μέσα στόν πόλεμο αὐτό μπορεῖ κανείς νά αἰσθανθῆ ἐσω­τερική εἰρήνη, ἀλλά καί μέσα στήν ἐξωτερική εἰρήνη μπορεῖ νά βιώνη ἔντονα τόν ἐσωτερικό πόλεμο.

  1. Δύο κραες καταστάσεις

Κάθε δυσκολία καί κάθε πειρασμός ἀναδεικνύει τό πρόβλημα πού ὑπάρχει μέσα μας. Ἔτσι καί στήν περίπτωση τῆς σύγχρονης πανδημίας, φανερώθηκαν ο δυναμίες τς κοινωνίας μας καί τν νθρώπων πού ζον σέ ατήν, πού σημαίνει τι φάνηκαν δύο κραες καταστάσεις.

Ἄλλοι σχυρίζονται τι μόνον  ατρική πιστήμη θά μς βοηθήση νά ἀντιμετωπίσουμε τό πρόβλημα. Φυσικά, εἶναι μεγάλο ἀγαθό ἡ ἰατρική ἐπιστήμη, προσφέρει πολλά, κανείς δέν μπορεῖ νά τό ἀμφισβητήση αὐτό. Ἀλλά δέν εἶναι ἡ μόνη. ατρική πιστήμη παλεύει μέ τόν θάνατον, λλά τελικά δέν μπορε νά τόν νικήση, λλά τελικά θά νικηθ πό ατόν.

          Δυστυχῶς, σήμερα πολλοί βλέπουν τήν ἰατρική ἐπιστήμη μέσα ἀπό τρεῖς διαφωτιστικές ἀρχές.

Ἡ μία εἶναι ὅτι « βιολογική ζωή εναι τό ψιστο γαθό». Ὅμως ὑπάρχουν καί ἄλλα ἀγαθά, ὅπως ὁ ἀλτρουϊσμός, τό νά θυσιάζη κανείς τήν ζωή του.

Ἡ ἄλλη εἶναι «ἡ θεώρηση το νθρώπου ς μις ζωντανς μηχανς». ~          Καί ἡ τρίτη εἶναι « θεοποίηση τς πιστημονικς γνώσης».

Ὅμως, ἡ ὑπαρξιακή φιλοσοφία ἔχει δείξει ὅτι πέρα πό ατά πού φαίνονται, πάρχουν καί κενα πού δέν φαίνονται. Οἱ ἄνθρωποι τῆς κατηγορίας αὐτῆς διαλαλοῦν σέ ὅλους τούς τόνους ὅτι «πρέπει νά κάνουμε ,τι πον ο εδικοί», καί ἐννοοῦν τούς λοιμοξιολόγους, τούς ἐπιδημιολόγους. Φυσικά, τούς τιμᾶμε ὅλους αὐτούς, καί μάλιστα στήν παροῦσα πανδημία εἶναι πολύτιμοι καί ἡ γνώμη τους πρέπει νά εἰσακούεται. Ὅμως ὑπάρχουν καί ἄλλοι εἰδικοί, ὅπως ο ψυχολόγοι, ο κοινωνιολόγοι, οἱ πάσης εἰδικότητας ἐπιστήμονες, ο θεολόγοι, ο Κληρικοί. Ἐννοῶ ὅτι δέν πρέπει νά βλέπουμε τήν πανδημία μόνον μέσα ἀπό αὐτούς πού ἀσχολοῦνται μέ τήν ὑγεία τοῦ σώματος, ἀλλά καί αὐτούς πού ἀσχολοῦνται μέ τήν ψυχική ὑγεία τοῦ ἀνθρώπου, ἀφοῦ ὁ ἄνθρωπος δέν εἶναι ἁπλῶς μιά «μψυχη μηχανή».

Ἄλλοι λένε τι θά βοηθήση μόνον  Θεός. Φυσικά, ὁ Θεός ἐπεμβαίνει στήν ζωή μας καί κάνει θαύματα σέ αὐτούς πού πιστεύουν πραγματικά καί ὄχι σέ αὐτούς πού πιστεύουν μαγικά! λλά Θεός νεργε καί μέσα πό τούς ατρούς πιστήμονας, καί ταν ατοί δυνατον νά βοηθήσουν, τότε βοηθ ατούς πού πιστεύουν, νεργε μέσα πό τά φάρμακα, τίς τροφές, φο παντο πάρχουν «ο λόγοι τν ντων». Θεός δέν ρνεται τήν νθρώπινη προαίρεση – πιλογή.

Χρειάζεται συνεργασία μεταξύ πίστεως καί πιστήμης.Αὐτό λέγεται συνέργεια.

Δέν εἶναι δυνατόν, ἐν ὀνόματι τῆς πίστεως νά ρνούμαστε τήν πιστήμη, οτε ν νόματι τς πιστήμης νά ρνούμαστε τήν πίστη. Δέν πρέπει μέ κανέναν λόγο νά ἐπιστρέψουμε στόν Μεσαίωνα, κατά τόν ὁποῖον συγκρούσθηκε ἡ δυτική σχολαστική θεολογία μέ τήν τότε ἀναδυόμενη στήν Δύση ἐπιστήμη.

Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός κάνει διάκριση. Ἄλλο εἶναι «τά φ’ μν», αὐτά πού ἐξαρτῶνται ἀπό ἐμᾶς, καί ἄλλο εἶναι «τά οκ φ’ μν», τά ὁποῖα δέν ἐξαρτῶνται ἀπό ἐμᾶς, ἀλλά ἀπό τόν Θεό. Καί οἱ ἅγιοι χρησιμοποιοῦν τήν ἰατρική ἐπιστήμη καί μετά ἀφήνουν τόν ἑαυτό τους στόν Θεό. Θεωρῶ ὅτι εἶναι πολύ ἐπικίνδυνοι ὅσοι διακρίνονται ἀπό τήν «μονοδιάστατη» ἀντιμετώπιση τῶν προβλημάτων τοῦ ἀνθρώπου. Γι’ αὐτό, αἴτημα τῶν ἡμερῶν μας εἶναι ὅτι χρειαζόμαστε ἰσορροπημένους ἀνθρώπους, πού θά κινοῦνται μεταξύ τῶν δύο ἄκρων.

  1. τρόπος τς ντιμετωπίσεως το κορωνοϊο

Συνέχεια τῶν προηγουμένων εναι τι ο νθρωποι συμπεριφέρονται νάλογα μέ τήν παιδεία τους καί τήν νατροφή τους. Ὅλα τά θέματα εἶναι καρποί παιδείας, ἀκόμη καί θεολογικῆς καί ἐκκλησιαστικῆς παιδείας. Αὐτό ἰσχύει καί στόν τρόπο ἀντιμετωπίσεως τοῦ κορωνοϊοῦ.

λλοι διακρίνονται πό τόν φόβο το θανάτου. Εἶναι φοβερό αἴσθημα νά βλέπη κανείς τόν θάνατο νά ἔρχεται. Καταρρέουν τά πάντα, ὄνειρα, ἐπιδιώξεις, ἐπιτεύγματα. Ὁ ἄνθρωπος γίνεται τό πιό ἀνίσχυρο ὄν.  Ἐμφανίζεται κάτι πού προηγουμένως δέν εἶχε καθόλου σκεφθῆ. Ὅλη ἡ σύγχρονη παιδεία προϋποθέτει ὅτι θά κάνη τούς ἀνθρώπους ἀθάνατους ἐπί τῆς γῆς. Τρέμει μπροστά στόν θάνατο, ν καί Πλάτων θεωροσε τήν φιλοσοφία ς «μελέτη θανάτου».  Αὐτοί οἱ ἄνθρωποι πού δέν βλέπουν τήν ζωή πέρα ἀπό τόν θάνατο περιπίπτουν στήν κατάθλιψη. Ἀντίθετα, ὁ Χριστιανός πού πιστεύει, θεωρεῖ τόν θάνατο ὡς τήν μετάβαση στήν οὐράνια Ἐκκλησία καί τήν συνάντηση μέ τόν Χριστό, τήν Παναγία καί τούς Ἁγίους.

λλοι διακρίνονται πό ναν «ναρκισσιστικό παλληκαρισμό». Ἀδιαφοροῦν γιά τούς κινδύνους πού ὑπάρχουν νά τελειώση κανείς τήν ζωή του μέ τρόπο μαρτυρικό, μέ ὀδυνηρή ἀσφυξία, γιατί θεοποιοῦν τούς ἑαυτούς τους, τίς δυνάμεις τους, τά χαρίσματά τους. Αὐτό εἶναι μιά ψυχοπαθολογική κατάσταση. Φαίνεται σάν νά κάνουν μονόλογο μέ τόν ἑαυτό τους.

πάρχουν καί λλοι πού ζον καί τά δύο. Εἶναι ἡ λεγόμενη διπολική διαταραχή, πού σημαίνει ὅτι ζοῦν μέ διαρκεῖς ἐναλλαγές μεταξύ καταθλιπτικῶν καί μανιακῶν ἐπεισοδίων, καί αὐτοί βρίσκονται σέ χειρότερη κατάσταση.

Ἔτσι, εἶναι σημαντικό νά δοῦμε πῶς μποροῦμε νά ἀντιμετωπίσουμε τά θέματα πού σχετίζονται μέ τόν ἰό. ~

δωσαν διάφορα νόματα στόν συγκεκριμένο ό. Τόν εἶπαν κορωνοϊό, λόγῳ τοῦ ὅτι στήν ἐπιφάνειά του φαίνονται μερικά ἐξογκώματα ὡς κορώνα. Τόν εἶπαν covid-19. Ἕνας ἁγιορείτης μοῦ εἶπε ὅτι ἐμεῖς τόν ὀνομάσαμε «ό συχαστή». Γιατί; Ἀπό τά ἀποτελέσματα πού δημιουργεῖ. Μένουμε σέ μιά ἀπομόνωση, αὐτοαπομόνωση, αὐτοπεριορισμό. Αὐτό μᾶς ὁδηγεῖ στό ἐσωτερικό τοῦ ἑαυτοῦ μας. βερμπαλισμός καί κτιβισμός διασπᾶ τήν προσοχή μας, τήν στρέφει πρός τά ἔξω, οἱ συνεχεῖς δραστηριότητες μᾶς κάνουν νά ξεχνοῦμε τά ἐσωτερικά, ὑπαρξιακά ζητήματα τῆς ζωῆς καί τοῦ θανάτου, πού σχετίζονται μέ τά ἐρωτήματα γιά τό ποιό εναι τό νόημα τς ζως καί το θανάτου, ποιοί εμαστε, ποιός εναι σκοπός τς ζως μας. Κάνουμε τραγικό μονόλογο μέ τόν ἑαυτό μας καί τώρα μᾶς δίνεται ἡ δυνατότητα νά κάνουμε λυτρωτικό διάλογο μέ τόν Θεό καί τούς ἀνθρώπους πού μᾶς περιβάλλουν.

Ἔτσι, βλέπουμε τήν οκογένειά μας, καταλαβαίνουμε τήν ἀξία της, μελετομε, προσευχόμαστε, ζομε τό «νδον βλέπε», εἰσερχόμαστε τό «ταμιεῖό μας», πού λέγει ὁ Χριστός, στήν καρδιά μας, βλέπουμε ὅτι δέν πολυτοποιεται βιολογική ζωή. Καί αὐτό εἶναι μεγάλη ὠφέλεια, ἀφοῦ «νος ποστάς το Θεο δαιμονιώδης γίνεται κτηνώδης». Ὁ νοῦς ἔρχεται στόν χῶρο του. Βλέπουμε τά λάθη μας καί τήν προοπτική μας.   Καί ὕστερα ἀπ’ ὅλα αὐτά ἀφήνουμε τόν ἑαυτό μας στήν Πρόνοια τοῦ Θεοῦ καί στά χέρια τῶν ἰατρῶν καί τοῦ νοσηλευτικοῦ προσωπικοῦ, ἀφοῦ δέν εἴμαστε ἀθάνατοι πάνω στήν γῆ. Πράγματι εἶναι ἄφρων « μή γνούς τι ζως μέτρα παρά μόν τ Θε καί οκ ατός τις καστος αυτ ριστής τς ζως» (ἱερός Θεοφύλακτος Ἀρχιεπίσκοπος Ἀχρίδος).

  1. παρξιακή ψυχολογία καί παρξιακή φιλοσοφία

Στόν δυτικό χῶρο ὡς ἀντίδραση πρός τόν διαφωτισμό πού ταύτιζε τήν ὕπαρξη μέ τίς λειτουργίες τοῦ ἐγκεφάλου, ἀναπτύχθηκε παρξιακή ψυχολογία καί στήν συνέχεια παρξιακή φιλοσοφία. Ἐκφραστής τῆς ὑπαρξιακῆς ψυχολογίας εἶναι ὁ Βίκτωρ Φράνκλ, μαθητής τοῦ Φρόϋντ, ὁ ὁποῖος περιγράφοντας τίς τραγικές καταστάσεις στίς ὁποῖες βρίσκεται ὁ ἄνθρωπος, θεωρεῖ ὅτι ὁ νθρωπος πό τήν φύση του εναι να τραγικό ν, ἀλλά τό μεγαλεῖο  του φαίνεται στόν τρόπο μέ τόν ὁποῖον ἀντιμετωπίζει τά τραγικά γεγονότα. Ἐπανειλημμένως στά κείμενά του κάνει λόγο γιά τήν τραγική τριάδα, πού εἶναι νοχή, πόνος καί θάνατος. Πρόκειται γιά τρία μεγάλα τραγικά γεγονότα γιά τόν ἄνθρωπο, τά ὁποῖα πρέπει νά ἀντιμετωπίση στήν ζωή του καί τά ὁποῖα δέν πρέπει νά συσκοτίση ὁ γιατρός του. Ὁ ἄνθρωπος δέν μπορεῖ νά ἀποφύγη τήν τραγική αὐτή τριάδανοχή, πόνο καί θάνατο, γιατί εἶναι ὅλη ἡ ζωή του, δηλαδή συνδέεται μέ τήν ὕπαρξή του.

Μάλιστα, ἡ προσπάθεια νά ἀρνηθοῦν αὐτά τά ὑπαρξιακά γεγονότα συνιστᾶ μιά νεύρωση τῆς ἐποχῆς μας, ὅπως γράφει: «σο πιό πολύ νευρωτικός προσπαθε νά τ’ ρνηθ, τόσο θά μπερδευτε μ’ να πιπρόσθετο πόνο».Μάλιστα, στό σημαντικό βιβλίο του μέ τίτλο «Ἀναζητώντας νόημα ζωῆς καί ἐλευθερίας σ’ ἕνα στρατόπεδο συγκεντρώσεως», ἐννοώντας στά στρατόπεδα τοῦ Ἄουσβιτς καί τοῦ Νταχάου, ὅπου βρέθηκε καί ὁ ἴδιος τρία ὁλόκληρα χρόνια κρατούμενος, γράφει, μεταξύ τῶν ἄλλων, τι βλεπε μερικούς συντρόφους του νά συμπεριφέρονται σάν κτήνη καί λλους σάν γιοι.

Σέ κάποιο σημεῖο περιγράφει ὅτι στό σακκάκι ἑνός ἀνθρώπου πού μόλις εἶχε μπεῖ στούς θαλάμους ἀερίων, βρῆκε τήν προσευχή πού ὡς Ἑβραῖος ἔπρεπε νά λέη καθημερινά στόν Θεό. Καί γράφει χαρακτηριστικά: «Τί εναι λοιπόν νθρωπος; Ξαναρωτμε. Εναι να ν πού διαρκς ποφασίζει τί εναι. να ν πού ξίσου κατέχει τή δυνατότητα νά κατεβαίνει στό πίπεδο νός ζώου ν’ ναβαίνει τά σκαλοπάτια τς γιοσύνης. νθρωπος εναι να ν πού τέλος – τέλος νακάλυψε τούς θαλάμους ερίων, λλά τήν δια στιγμή εναι ατός διος πού μπκε σ’ ατούς τούς διους θαλάμους μέ τό κεφάλι ψηλά καί μέ τό “πάτερ μν” τήν βραϊκή προσευχή το θανάτου στά χείλη».

Ὅλα αὐτά δείχνουν τήν μεγάλη ἀξία τῆς Ορθόδοξης πίστης και της  Θεολογίας στη πράξη της Εκκλησίας μας  ὡς ἀσκήσεως, μυστηριακῆς καί ἡσυχαστικῆς ζωῆς πού μς μαθαίνει νά ντιμετωπίζουμε τά πράγματα στό βάθος τους καί νά πομακρυνόμαστε πό τήν τραγικότητα τς πιφάνειας, νά ρχόμαστε σέ πικοινωνία μέ τόν Θεό καί τούς δελφούς μας, καί χι πλς νά παρατείνεται ζωή, λλά νά περβαίνεται θάνατος ν Χριστ. Ατή εναι πραγματική λπίδα.   

  1. ερός θεσμός καί χάρισμα

Ἡ Ἐκκλησία εἶναι Σῶμα τοῦ Χριστοῦ καί κοινωνία θεώσεως. Πρόκειται γιά μιά χαρισματική κοινωνία πού χει σχέση μέ τήν Πεντηκοστή. Ἐπειδή στήν πορεία τοῦ χρόνου δημιουργήθηκαν διάφορα προβλήματα διοίκησης, γι’ αὐτό οἱ Τοπικές καί Οἰκουμενικές Σύνοδοι καθόρισαν τό πς διοικεται κκλησία. Ἔτσι, ἀναπτύχθηκε ὁ ἱερός θεσμός τῆς Ἐκκλησίας, μέσα στόν ὁποῖον ζοῦν οἱ πραγματικοί χαρισματοῦχοι καί τό Ἅγιον Πνεῦμα «λον συγκροτε τόν θεσμόν τς κκλησίας», πού σημαίνει ὅτι συνδέεται στενά ὁ ἱερός θεσμός τῆς Ἐκκλησίας μέ τά χαρίσματα τῶν μελῶν της, ὅπως τά περιγράφει ὁ Ἀπ. Παῦλος στήν πρός Ἐφεσίους Ἐπιστολή του. 

Καθηγητής τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς Θεσσαλονίκης ο κ. Βας. Τσίγκος σέ βιβλίο του μέ θέμα «Χάρισμα καί θεσμός», μελετᾶ τήν ζωή καί τήν διδασκαλία τοῦ Αγ. Ἰωάννη Χρυσοστόμου, πάνω σέ αὐτό τό θέμα, ἀφοῦ ἔζησε σέ μιά κρίσιμη περίοδο κατά τήν ὁποίαν πράγματι πρξε μιά σύγχυση καί νταγωνιστικότητα μεταξύ χαρίσματος καί θεσμο, καί διος προσπαθοσε νά τά διαφυλάσση ατά νωμένα. Στούς Πατέρες παρατηρεῖται μιά «ρμονική, ρρηκτη καί ργανική σχέση νάμεσα στά χαρίσματα καί τούς θεσμούς, πως καί στήν θεσμική καί χαρισματική διάσταση τς κκλησίας». 

Εἶναι χαρακτηριστικό ὅτι ὁ  Άγ. Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος καί μετά τήν ἄδικη καταδίκη του ἀπό τήν Σύνοδο στήν Δρῦ «συνιστοσε στούς ρχιερες, τούς κληρικούς καί τούς λαϊκούς, ο ποοι τόν στήριζαν, νά πακούσουν καί νά δεχθον τίς ποφάσεις τς Συνόδου, παρά τό γεγονός τι ταν μφανς δικες γιά τόν διο. ς ληθινό ποιμένα τόν πασχολοσε να καί μοναδικό ζήτημα, καί ατό ταν διαφύλαξη σχίσματος καί διαίρεσης. “Εξασθε, δελφοί, καί ε φιλετε τόν Χριστόν, μο νεκεν μή τις πολείπει τήν αυτο κκλησίαν”. Προτρέπει δέ τούς φίλους του πάλιν καί πολλάκις “τάς κκλησίας μν μή φτε“».

Ἔτσι, ὁ σύνδεσμος καί ἡ συνύπαρξη θεσμο καί χαρίσματος σημαίνουν ὅτι, ἐντός τῆς ζωῆς τῆς Εὐχαριστιακῆς Κοινότητας, δέν μπορεῖ νά νοηθεῖ, νά ἀναπτυχθεῖ ἤ νά λειτουργήσει κανείς θεσμός νεξάρτητος ἀπό τά χαρίσματα τῶν μελῶν της, οὔτε βεβαίως ἐγκρίνεται καί ὁποιαδήποτε χαρισματική ἔκφανση χωρίς τήν παραίτητη θεσμική της πόσταση». Βεβαίως, κατά καιρούς στήν ἐποχή μας γίνονται ατονομήσεις-περεκτιμή­σεις.

Ἄλλοι ὑπερεκτιμοῦν τόν ἐξωτερικό θεσμό, τόν τρόπο διοικήσεως, καί ἄλλοι ὑπερεκτιμοῦν τά διάφορα χαρί­σματα τῶν μελῶν τῆς Ἐκκλησίας. Ὅμως, δέν μπορεῖ νά ὑπάρξη ἀληθινός θεσμός τῆς Ἐκκλησίας, παραγνωρί­ζοντας τούς χαρισματούχους, οὔτε μποροῦν νά ὑπάρξουν χαρισματοῦχοι πού παραγνωρίζουν τόν θεσμό τῆς Ἐκκλησίας. Οὔτε ἐν ὀνόματι τοῦ θεσμοῦ ἀπορρίπτουμε τά χαρίσματα τῶν μελῶν, ὅταν λειτουργοῦν κανονικά, οὔτε ἐν ὀνόματι τῶν χαρισμάτων ἀπορρίπτουμε τόν θεσμό τῆς Ἐκκλησίας. ν πάρχουν μερικοί πού πορρίπτουν να πό τά δύο, ατοί ζον τήν κκοσμίκευση.

Συνεχῶς πρέπει νά ἀγωνιζόμαστε γιά τήν νό­τητα μεταξύ ερο θεσμο τς κκλησίας καί τν χαρισμάτων τν μελν της, ὅπως τό ἀναλύει θαυμάσια ὁ Ἀγ. Διονύσιος ὁ Ἀρεοπαγίτης στό σύγγραμμά του «Περί ἐκκλησιαστικῆς ἱεραρχίας», καί ὄχι γιά τήν διάσπασή τους. Αὐτό συνιστᾶ τό περίφημο «κκλησιαστικό φρόνημα»Σέ περίοδο συγχύσεως καί κρίσεως παραμένουμε ταπεινά υπάκοοι  στόν ἱερό θεσμό τῆς Ἐκκλησίας, προσευχόμενοι στόν Θεό γιά τήν ὑπέρβαση τῶν κρίσεων.

  1. θεία Μετάληψη

Διάφοροι «διαμορφωτές τς κοινς γνώμης» συχ­νά-πυκνά, ἀναφέρονται στό Μυστήριο τῆς Θ. Κοινω­νίας μέ ἕνα πρόχειρο κοινωνιολογικό τρόπο. Ἐνῶ τούς ἔχει λεχθῆ κατά κόρον ἀπό «εδικούς πιστήμονες» ὅτι τό Μυστήριο τῆς θείας Μεταλήψεως εἶναι θεολογικό και καθαρά Εκκλησιαστικό θέμα, ὅτι ὁ Παγκόσμιος Ὀργανισμός Ὑγείας ἔχει ἀποφανθῆ ὅτι ὁ ός δέν μεταδίδεται διά τς καταπόσεως, λλά διά τς εσπνος, ἐκεῖνοι συνεχίζουν νά ἐπιμένουν καί νά ρωτοῦν ἄν μεταδίδεται ὁ ἰός μέ τήν Θεία Κοι­νωνία.  Ἔχουν μιά νευρωτική μμονή μέ τό θέμα ατό, ἐνῶ δέν ἔχουν λύσει τά ἄλλα μεγάλα προβλήματα πού σχετίζονται μέ τήν πανδημία αὐτήν καί σχετίζονται μέ τήν γενική κατάσταση τῆς κοινωνίας καί μέ τό Ἐθνικό Σύστημα Ὑγείας.

Ἐπειδή, ἐμεῖς η Εκκλησία δηλαδή πού χουμε λόγο πόλυτο στό θέμα ατό καί μιά πείρα εἴκοσι ἑνός αἰώνων, τονίζουμε σέ ὅλους τούς τόνους ὅτι εἶναι «κόκκινη γραμμή» γιά τήν Ἐκκλησία τό Ι. Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας καί τῆς Θείας Μεταλήψεως, ἐν τούτοις θέλω νά ὑπενθυμίσω ἕνα τροπάριο πού ψάλλουμε ὅταν κοινω­νοῦμε τοῦ Σώματος καί τοῦ Αἵματος τοῦ Χριστοῦ:

«Το δείπνου σου το μυστικο σήμερον Υέ Θεο κοινωνόν με παράλαβε. Ο μή γάρ τος χθρος σου τό μυστήριον επω, ο φίλημά σοι δώσω καθάπερ ούδας, λλ’ ς ληστής μολογ σοι, μνήσθητί μου, Κύριε, ν τ Βασι­λεί Σου».

Τό τροπάριο αὐτό εἶναι πλέον κατάλληλη πάντηση σέ λους πού σχολονται μέ τό θέμα ατό. Τό δεῖπνον εἶναι «μυστικό», κινεῖται ἔξω ἀπό τά ὅρια τῆς λογικῆς, εἶναι κατ’ ἐξοχήν ἐμπειρικό, γιά τό ὁποῖο μποροῦν νά ὁμιλοῦν οἱ «εἰδικοί», δηλαδή τά ζωντανά μέλη τῆς Ἐκκλησίας, καί οἱ ἅγιοι.  Εἶναι «μυστήριο» πού δέν θά τό ἀναλύσουμε μέ λογικά ἐπιχειρήματα στούς «ἐχθρούς» τοῦ Θεοῦ, οἱ ὁποῖοι ζητοῦν νά τό διερευνήσουν μέσα ἀπό συλλο­γισμούς, ὅμως στό βάθος κρύβουν τήν ἀπιστία καί ἀθεΐα τους. Ἴσως σέ αὐτούς ἡ καλύτερη ἀπάντηση εἶναι συμπεριφορά το Χριστο μπροστά στόν ρώδη, δηλαδή ἡ μεγαλειώδης σιωπή. Ἀλλά καί ἐμεῖς οἱ πιστοί πού πλησιάζουμε αὐτό τό μυστήριο πρέπει νά προσέχουμε νά μή δώσουμε φίλημα προδοτικό, ὅπως ὁ Ἰούδας κατά τήν στιγμή τῆς συλλή­ψεως τοῦ Χριστοῦ.  Μόνον μέσα ἀπό τήν ὁμολογία τοῦ ληστοῦ, πού θεολόγησε πάνω στόν Σταυρό ὅτι ὁ Χριστός εἶναι ὁ βασιλεύς τῆς δόξης καί μετανοεῖ, μπορεῖ κανείς νά προσεγ­γίση τό μεγάλο αὐτό και μοναδικό Ι. Μυστήριο.

Πέρα ἀπό τήν θεολογία αὐτοῦ τοῦ ὕμνου πού δείχνει τόν τρόπο τῆς «ντιλογίας» καί τῆς ὁμολογίας μας πρός τούς ἐχ­θρούς τοῦ Χριστοῦ, σύμφωνα μέ τούς λόγους τοῦ Χριστοῦ «μή δτε τ γιον τος κυσί μηδέ βλητε τούς μαργαρτας μν μπροσθεν τν χορων» (Ματθ. ζ΄, 6), νομίζω  ἐπαρκής ἀπάντηση εἶναι  και ἡ ἴδια ἡ λει­τουρ­γική πράξη της Εκκλησίας μας.

Σέ μιά κρίσιμη στιγμή τῆς Θ. Λειτουργίας ὁ λειτουργός Κληρικός ὑψώνει τόν Άγιον Άρτον, δηλαδή τό Σῶμα τοῦ Χριστοῦ καί ἐκφωνεῖ εἰς ἐπήκοον πάντων: «Τά για τος γίοις».  Μέ ατήν τήν πράξη λέγει τι ατά πού κρατ στά χέρια του εναι για καί δίνονται μόνον στούς γίους, καί λαός παντ: «Ες γιος, ες Κύριος, ησος Χριστός ες δόξαν Θεο Πατρός».  Τελικά, ἅγιοι εἶναι καί σοι πιστεύουν στόν Χριστό, ἅγιοι εναισοι τηρον τίς ντολές Του, ἅγιοι εναισοι ζον ν μετανοί, δηλαδή αὐτούς πού προσκαλεῖ ὁ Λειτουργός: «Μετά φόβου Θεο, πίστεως καί γά­πης προσέλθετε».

Αὐτοί γνωρίζουν τό  Ι. Μυστήριο της Εκκλησίας, αὐτοί εἶναι φίλοι τοῦ Χριστοῦ, αὐτοί ἔχουν τίς προϋποθέσεις για νά κοινω­νήσουν τοῦ Σώματος καί τοῦ Αἵματος τοῦ Χριστοῦ. Όλοι οἱ ἄλλοι πού κρίνουμε και μιλούμε και συζητούμε και διπαραγματευόμαστε  λογικά τά πράγματα καί προσερχόμαστε  ἀπροϋπό­θετα στό μεγάλο αὐτό Ι. Μυστήριο, ακόμα και αν αξιωθούμε να λάβουμε την Θ. Κοινωνία  είμαστε «χθροί το Σταυρο το Χρι­στο» (Φιλιπ. γ΄ 18).

Όλα όσα ανέφερα είναι  ἑπτά «ξηροί καρποί» τῆς ἐποχῆς τοῦ κορω­νοϊοῦ, πού προσφέρονται συνοδευόμενοι μέ ὀλίγον οἶνον θεολογικόν γιά προβληματισμό καί παράκληση προσευχῆς.

 

Πηγή

 

 

Μοιραστείτε τη σελίδα. Πατήστε το τελευταίο κουμπί για περισσότερες επιλογές
Exit mobile version