«ΠΕΣ ΤΟ ΚΙ ΕΓΙΝΕ!» ΕΝΑΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΜΕΣΟΤΗΤΑΣ
ΔΡ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ
Δεν προλαβαίνεις να σκεφτείς ή να επιθυμήσεις κάτι και πραγματοποιείται αμέσως. Λες: «Σισάμι άνοιξε», και ανοίγει. Εδώ και τώρα. Όχι χθες, όχι αύριο. Το γοργόν και χάριν έχει. Τώρα, τούτη την ώρα που το σκέφτεσαι, που το επιθυμείς. Με το λόγο και μόνο ή με την Τεχνολογία.Έχουμε, βέβαια, ένα «προηγούμενο» με τον δημιουργικό λόγο του Θεού. Είπε: «Γενηθήτω φως και εγένετο φως». Ο Ελύτης επανέρχεται: «Τότε είπε και εγενήθησαν …». Η σημερινή διαφήμιση μας επιτάσσει: «Πες το κι έγινε». Άμεσα. Χωρίς μεσολαβήσεις. «Κάντο μόνος σου», χωρίς να προηγηθεί κάποιος χρόνος αναμονής.
Θα υποστήριζα ότι υπάρχει μια διάχυτη ανυπομονησία και βιασύνη και μη ανοχή της αναβολής, ότι μπορεί να υπάρξει κάτι έστω και σύντομα. Όχι, όλα και αμέσως με τη βοήθεια μάλιστα του εκ-συν-χρονισμού των τεχνολογιών και ιδιαίτερα της ψηφιακής τεχνολογίας. Έχεις σε όλα την αίσθηση του επείγοντος. Όλα συνηγορούν για τον παρόντα χρόνο…….. Θα προσέθετα ότι και η έννοια του τόπου παίζει τον ρόλο της σ’ αυτήν την συμπύκνωση. Δεν είναι μόνο το τώρα είναι και το εδώ. Όχι εκεί, όχι πιο πέρα, όχι έως εσχάτου της γης. Το τοπικό και χρονικό έσχατο το φέρνουμε εδώ, μπροστά μας, στο πιάτο μας. Όχι μετατοπίσεις, ο τόπος όπου κι αν είναι εντοπίζεται εδώ. Έτσι και η ιστορία μιας πόλης ή επαρχίας και του πολιτισμού της, στον χώρο και τον χρόνο, εντοπίζεται σ΄ ένα ψηφιακό «σύννεφο» (cloud). Γίνεται φανερό ότι και η ιδιωτικότητά μας κινδυνεύει. Εδώ επαληθεύεται το γνωμικό «Ουδέν κρυπτόν υπό τον ήλιον». Χαρακτηριστικός είναι και ο πίνακας του βέλγου Γιάν Φάμπρ: «Ο άνθρωπος που μετράει τα σύννεφα», αλλά και το άρθρο του Αλέξη Σταμάτη: «Τα εν οίκω στο σύννεφο», που αναφέρεται στη σημερινή ψηφιακή πραγματικότητα.
Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΕΙΣ ΤΟΥ
Εμείς ως Εκκλησία διερωτώμεθα πάντως για το ποια μπορεί να είναι η θέση του Λόγου του Θεού και με τι είδους διαμεσολαβήσεις θα μπορέσει να επιδράσει σε έναν πολιτισμό της αμεσότητας. Το θέμα αυτό έχει γίνει αντικείμενο ποικίλης διαπραγμάτευσης και επιστημονικής αντιμετώπισης. Είτε σε επίπεδο μεμονωμένης έρευνας είτε συλλογικότερης, όπως σε επίπεδο τοπικών ή διεθνών Συνεδρίων. Για παράδειγμα, σε συνέδριό της η Διεθνής Εταιρεία Πρακτικής Θεολογίας (S.I.T.P) στις 30/05 με 3/06 του 2018 στο Fribonrg της Ελβετίας. Το ζήτημα δεν αφορά μόνο τον Χριστιανισμό, αλλά και θρησκείες ή θρησκευτικά μορφώματα που έρχονται σε επαφή με τον καινούργιο ψηφιακό κόσμο και είναι επιδεκτικές μεταμορφώσεων και μεταστροφών. Με την θεματική, Θρησκείες και ψηφιακός κόσμος: μεταμορφώσεις και μεταστροφές, το δίκτυο Relicom network διοργάνωσε Διεθνές Συμπόσιο στη Louvain 21/03-22/03 2019. Σε αυτόν τον διεθνή συναγωνισμό η Ορθόδοξη Εκκλησία, όχι ανταγωνιστικά αλλά συναγωνιστικά, επιχειρεί διάλογο και συνεργασία με τον ψηφιακό κόσμο και την βοήθεια που μπορεί να της παράσχει στην ποιμαντική της διακονία, που στοχεύει πολυμερώς και πολυτρόπως στη σωτηρία του ανθρώπου.
Ο πρωτοποριακός τρόπος ψηφιοποιήσεως και νέας μορφής διαποιμάνσεως, του ευαγγελισμού και του επανευαγγελισμού του ορθόδοξου και όχι μόνο πληρώματος, έχει κατακτήσει τους αιθέρες και πολλοί πάροχοι επιχειρούν αυτήν την ιερή αποστολή: να θέσουν στη διάθεση των χρηστών, όσο γίνεται πληρέστερα, το μήνυμα της Ορθοδόξου Εκκλησίας και τις καίριες θέσεις της πάνω σε όσα απασχολούν τον σημερινό άνθρωπο. Ασφαλώς υπάρχει πρόσφορο έδαφος για εκτίμηση αυτής της προσφοράς και υπάρχουν περιθώρια επαίνων αλλά και κριτικής.