Site icon ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΗΛΙΟΥΠΟΛΕΩΣ

ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟΝ Α’ ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΟ ΕΣΠΕΡΙΝΟ 2021

Παντοκράτορ

Παντοκράτορ

ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟΝ Α’ ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΟ ΕΣΠΕΡΙΝΟ 2021

ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟΝ Α’ ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΟ ΕΣΠΕΡΙΝΟ 2021

περίοδος τς γίας κα Μεγάλης Τεσσαρακοστς πο νοίγεται μ τν ποψιν Α΄ Κατανυκτικ σπερινό, μπροστά μας, φαίνεται ξεκάθαρα τι εναι μι τελείως διαφορετικ περίοδος μέσα στν τήσια κκλησιαστική μας ζωή. Ο ννοιες πο μς δίνει, τ μηνύματα, τ κείμενα, τ τυπικό, τ τελετουργικό, διαφέρουν λα· κόμη κα τ …χρώματα!

νοίγει προπαρασκευαστικ μ τ Τριώδιο, περισσότερο δυναμικ μ τν Καθαρ βδομάδα κα λοκληρώνεται, τν Μεγάλη βδομάδα, μ τν νάσταση. λη ατ περίοδος μς προσκαλε ν τν ζήσουμε. πως κάθε βρέφος, ταν γεννιέται, θέλουμε ν βλέπουμε τι χει μπροστά του μι μακρ ζω γι ν τν ζήσει. πως κάθε πιστός, ταν εναι τοιμοθάνατος, βλέπει ν στέκεται στ κατώφλι τς λλης ζως πο τν προσκαλε ν τν κληρονομήσει.

Μεγ. Τεσσαρακοστ δν νοηματοδοτεται μόνο π τ κορυφαο γεγονός της, οτε καταξιώνεται μόνο στν νάσταση. χουν τεράστια σημασία τόσο δρόμος πο δηγε μέχρις κε, σο κα βηματισμός. Ο χριστιανοί, καλούμεθα ν μεταχειριστομε τν σφαλτο ατ δρόμο, περπατντας μ σωστ κα γι βηματισμό, προκειμένου ν φτάσουμε στ σκοπό μας, ν βρομε τν στόχο μας. Ποις εναι στόχος μας τν χριστιανν; Ν συναντήσουμε στ ζωή μας τν ναστημένο Κύριο κα στ συνέχεια ν ναληφθομε μαζί Του.

σως διερωτηθε κάποιος: Σ’ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΣΤΟΧΟ ΜΑΣ, ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΦΤΑΣΟΥΜΕ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΟΥΜΕ ΤΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΒΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ;

νδεχομένως· κάποιες μεγάλες φύσεις σως ν τ καταφέρνουν, δν τ ποκλείω· ν εναι νθρωποι ξαιρετικς γιότητος κα κλίσεως· τίποτε δν εναι δύνατο γι τ Θεό. Όμως· σ’μς δόθηκε δρο, ατ εκολη διαδικασία τς Μεγάλης Τεσσαρακοστς. Σκεφθετε να παράδειγμα· τι εναι μεγάλη νάγκη ν προλάβω τ τρανο. ργησα, τρέχω μ τς βαλίτσες μου στ χέρια, κενο φεύγει, τ χάνω κα προκειμένου ν τ προλάβω πετ τς βαλίτσες μου κα τρέχω πι γρήγορα, πότε ρπάζω μι λαβ κα νεβαίνω. Πρόλαβα! νέβηκα! Δν λυπμαι τν κόπο, οτε τς βαλίτσες (βαλίτσες εναι σα «στερούμαστε» τν Μεγ. Τεσσαρακοστή). Σημασία χει τι πρόλαβα τ τρανο (πο εναι Χριστός, στόχος πο επα). Ατ πιτυχία, μο δίνει τεράστια ατοπεποίθηση κα χαρά.

Καταλαβαίνετε, γαπητοί μου;

Τελικά, Μεγ. Τεσσαρακοστ δν μς προτείνει στερήσεις κα κόπους. Μς προτείνει νίκες! Ατ μς τ σύστησε διος Χριστός! Ν μν παραιτούμαστε, ν μν γκαταλείπουμε, ν τρέχουμε, ν παλεύουμε, ν διεκδικομε κα ν στοχεύουμε στν νίκη. Ατή, κριβς εναι, «κατ Χριστν ζωή».

Τ παναλαμβάνω: ν μν παραιτούμαστε, ν μν γκαταλείπουμε, ν τρέχουμε, ν παλεύουμε, ν διεκδικομε, ν στοχεύουμε στν νίκη. Τ λόγια το Χριστο ταν: «…κουράγιο! γ τν νίκησα τν κόσμο», ννοοσε: γι χάρη μας.

ΜΑ! ΘΑ ΜΟΥ ΠΕΙΤΕ: Η ΖΩΗ …ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΠΑΝΤΑ ΝΙΚΕΣ! Δίκιο χετε! Γι’ατό, «κατ Χριστν» ζωή, δν προτείνεται ς παραμυθένια ζωή, δν εναι ψευδαίσθηση. Μς διδάσκει ν γωνιζόμαστε, ν παλεύουμε, ν ματώνουμε, ν πέφτουμε κα ν σηκωνόμαστε, διαρκς. κανόνας τς «κατ Χριστν» ζως, εναι νας κα μοναδικός: ν μν μένουμε πεσμένοι λλ ν σηκωνόμαστε ρθιοι κα ν ξανασυνεχίζουμε. Βεβαιωμένοι πόλυτα, τι σ λη ατν τν πορεία δν θ εμαστε μόνοι μας, θ χουμε συντροφιά μας τν Χριστό. Γι’ατ λέγεται ζω «κατ Χριστόν».

ΤΙ ΔΙΑΦΕΡΕΙ Η ΖΩΗ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΙΚΗ ΜΑΣ, ΤΗΝ «ΚΑΤΑ ΧΡΙΣΤΟΝ ΖΩΗ»;

Μά! κριβς σ’ατό. Κα ο λλοι νθρωποι γωνίζονται, παλεύουν, ματώνουν, πέφτουν κα σηκώνονται· μως μόνοι τους, χωρίς τν Χριστό! Ατ τ «μαζί μ τν Χριστ» «χωρς τν Χριστ» εναι εδοποις διαφορ το νθρώπου μ τ λλα μβια ντα, πο κι κενα τρνε, πίνουν, ναπαράγονται κα ψοφον. Κι κενα πλάσματα το Θεο εναι, ασθάνονται, γαπον νστικτωδς, θυμονται, θλίβονται· μως Χριστς σ’μς, δωσε χι μόνο ατήν, τν στοιχειώδη ζωή,· δωσε, κατ πς μς επε: «… κα περισσσν ζως».

Τί θ πε «περισσν ζως»; Σ τί συνίσταται ατ τ «παραπάνω π ζωή»; Σημαίνει τ δρο πο μς δόθηκε π τν Θε ν διαχειριζόμαστε μες ο διοιτν ζωή μας μ δύο τρόπους: μ πευθυνότητα κα μ λευθερία.

Τί θ πον ατ τ δύο;

Διαχειρίζομαι τν ζωή μου πεύθυνα, σημαίνει τι δν καταργ τν λογική μου. λέγχω τ ασθήματά μου κα δν γκαταλείπω τς ποχρεώσεις μου. τσι, καθένας μας ποφασίζει, ρυθμίζει, τροποποιε, βελτιώνει, προσαρμόζει λογικ τς πράξεις του κα τς σκέψεις του σ δυναμικ συνεργασία μ τ δεδομένα τς ποχς μας, μ τν οκογένειά μας, μ τν πνευματικό μας κ.ο.κ Διαχειρίζομαι τν ζωή μου λεύθερα, σημαίνει τι μελετ, ρωτ, μαθαίνω π τν πείρα τν λλων τν δική μου μπειρία, παίρνω γνμες πολλν, λλ στ τέλος ποκρυσταλλώνω δική μου ποψη κα λεύθερα τν κολουθ, χωρς ν μο τν πιβάλλει κανένας λλος νθρωπος καμμι νάγκη. ποψή μου ατή, δν σημαίνει τι εναι λάνθαστη, μως εναι …δική μου! ν κάποτε διαπιστώσω τι ποψή μου πρξε λαθεμένη, τότε πάλι λεύθερα τν λλάζω. Μπορε στ μεταξ ν πόνεσα, μως πόνος ατς εναι μπειρία, μεγάλος πλοτος. ταν λοιπόν, λέμε τι νας νθρωπος ποφασίζει ν ζήσει «κατ Χριστόν», ατ σημαίνει τι ποφασίζει ν δημιουργήσει πεύθυνη κα λεύθερη σχέση μ τ Χριστό.

Τ λέω συχν κα τ παναλαμβάνω πειδ τ θεωρ παραίτητο, τι στν

κκλησία δν ρχόμαστε γι ν κατανοήσουμε μι ννοια, λλ ρχόμαστε γι ν δημιουργήσουμε μι σχέση. Κατ τν οκοδόμηση ατς τς σχέσεως χρειάζεται ν συμπεριφερθομε πεύθυνα κα λεύθερα.

δ χρειάζεται ν νοίξω μι παρένθεση:

( «κατ Χριστν» ζω δν εναι νας κα στερεότυπος τρόπος ζως. Σύμφωνα μ τ θέλημα το Θεο ζησαν βασιλες, στρατηγοί, σοφοί, γράμματοι, οκογενειάρχες, μοναχοί, κληρικοί, νδρες, γυνακες, παιδιά, λλοι σ βορκο μαρτωλότητος λλοι σ παρθενία κα γνότητα, σ παλάτια, σ πόλεις, σ σκτες, σ ρήμους, σ λεύθερα πολιτεύματα, σ σκλαβιές, σ μαρτύρια κλπ. λοι ατο ζησαν «κατ Χριστόν», μως, μ διαφορετικ τρόπο καθένας τους, οκοδόμησαν ξεχωριστ σχέση μαζί Του, τήρησαν τ θέλημά Του, κκλησία τος νακήρυξε γίους της κα μς τος προβάλει σν παραδείγματα).

πότε, ποιανο τν σχέση μ τ Χριστ ν μιμηθομε; Ποιν π τος παραπάνω θ ντιγράψουμε; Μ ποιν π’ λους θ ταυτιστε καθένας μας;

δ χρειάζεται ν ναπτύξουμε τν πευθυνότητα κα τν λευθερία πο προανέφερα. Ο ζως τν λλων, τν ποιωνδήποτε λλων, δν ντιγράφονται. Δν μπορομε ν μιμηθομε τς πράξεις τους. ν τ προσπαθήσουμε, θ πελαγοδρομήσουμε κα θ μπερδευτομε. Θ κλονιστομε συθέμελα κα τότε θ ρθε πονηρς κα θ μς ρίξει στν μφιβολία, στν πόγνωση, μέχρι κα στν πιστία. μως, πάρχει κι λλος σοβαρς κίνδυνος: ταν νομίσουμε τι μιμούμεθα παρκς τς ζως κάποιων γίων τς πίστεώς μας, πο ζησαν τν «κατ Χριστν» ζωή, τότε κινδυνεύουμε ν ρθε πάλι πονηρς κα ν μς ρίξει στν περηφάνεια κα στν παρση, γι τ τάχα κατόρθωμά μας. Κα ξέρουμε καλά, ο χριστιανοί, τι περηφάνεια εναι ωσφορικ μαρτία. Λοιπόν, τί θ κάνουμε;

Νά! τ θ κάνουμε. Πρτα-πρτα θ μάθουμε καλ κα πεύθυνα τ θέλημα το Θεο. χι, ξ κος, οτε π τς κινηματογραφικς ταινίες τς Μεγ. βδομάδος, λλ π τν γία Γραφή, τν Καιν Διαθήκη. πειτα θ βρομε στος βίους τν γίων, πς βιώθηκε τ θέλημα το Θεο σ διαφορετικς ποχές, π διαφόρους χριστιανούς. γία Γραφή, π τν μι κα πς τν ζησαν διαχρονικ ο χριστιανοί, π τν λλη, έτσι θ καταλάβουμε τν τεράστια δυναμικ τς ερς μας Παραδόσεως. Μέσα σ’ατν τν ερά μας Παράδοση ναπνέουμε κι μες, σήμερα. πότε θ προσαρμόσουμε τν «κατ Χριστν» ζω στ μέτρα μας. Θ σκεφθ λογικ κα λεύθερα: τί μπορ ν κάνω γώ, π ση ποικιλία παραδειγμάτων μο δίνει κκλησία; Τί ταιριάζει στν ποχή μου; Τί ρμόζει στ χαρακτρα μου; Πόσες εναι ο ντοχές μου; Τί δέχεται οκογένειά μου; μως, προσοχή: στν προσπάθειά μου ατ δν θ ατενεργήσω, οτε θ αθαιρετήσω, πειδ τότε, θ βγ ξω π τν ερά μας Παράδοση. Θ κόψω νθη μέσα π τν κπο τς Παραδόσεώς μας, λλ μ πευθυνότητα πιλογς κα λευθερία και σε σχέση πάντα και πνευματική εξάρτηση με τον Πνευματικό Οδηγό μου, τον Πνευματικό Πατέρα μου που δεν έιναι απλά ο κάδος που ρίχνω τις αμαρτίες μου αλλά ο οδηγός στην εν Χριστώ Ζωή και αγιασμό μου.

νας σοφς γιος, λεγε: «λες ο πράξεις τν γίων εναι ξιοθαύμαστες, λλ δν εναι λες ξιομίμητες». μες, δν ζομε στς Κατακόμβες, οτε στ βυζαντιν χρόνια, οτε στ γιορείτικα μοναστήρια, οτε στν τουρκοκρατία.

ποχή μας πομακρύνθηκε π τς ρετές, δν προβάλει τν τιμιότητα, περιφρονε τν γιότητα, μλλον κάνει κα κάτι χειρότερο: κτροχιάζει τν γιότητα σ προγνωστικ καζαμία κα παράλογη θαυματουργία και σε διαιτιτικά και γυμανστικά αποτελέσματα τύπου γιόγκα και διαλογισμών. ! πότε εναι ξάπαντος νάγκη, τν διδασκαλία τς κκλησίας μας, τν μπειρία τν γίων μας κα τν ποικιλότροπη «κατ Χριστν» ζωή, ν τ προσαρμόσουμε στν δική μας ποχ κα στν δική μας ζω μ πευθυνότητα κα λευθερία.

Τί θέλω ν π:

Επαμε τι Μεγ. Τεσσαρακοστ εναι διαδικασία πο θ μς δηγήσει σ συνάντηση μ τν ναστημένο Κύριο. διαδικασία ατ προβλέπει νηστεία, γκράτεια, λεημοσύνη, προσευχ κα μελέτη Καινς Διαθήκης. Στόχος μας ποιός εναι; επαμε ν διορθώσουμε τν συμπεριφορά μας, ν βελτιώσουμε τν χαρακτρα μας, ν καθαρίσουμε τν νο μας. πότε τί θ κάνουμε; δ χρειαζόμαστε τν βοήθεια του Πνευματικοῦ Πατρός Διδασκάλου και Ιατρού στην πνευματική μας ζωή και πορεία.

Θ ντλήσουμε π τν ερά μας Παράδοση ,τι μς βοηθάει, ,τι μς ταιριάζει, ,τι μς ξυπηρετε προκειμένου ν πετύχουμε τν στόχο μας κολουθντας τν βηματισμ τς Μεγ. Τεσσαρακοστς, σήμερα. χι περβολές, χι κρότητες, χι ντιγραφές, λλ δημιουργικς συνθέσεις. χι αθαιρεσίες, οτε πειραματισμούς, λλ π τν πλοτο τς Παραδόσεώς μας. Μ σύνεση, μ σοβαρότητα, μ πευθυνότητα, μ λευθερία.

Πόσο μπορ ν νηστεύσω κι π τί; πόσο εναι φικτ ν γκρατευθε τ ζευγάρι;

πόσο μπορ ν προσευχηθ κα πς; ποιά ερά μας Κείμενα μπορ ν μελετήσω κα μ ποιόν τρόπο; Στ συνέχεια, πς μπορ ν διορθώσω τν συμπεριφορά μου; Πς μπορ ν βελτιώσω τν χαρακτρα μου; πς μπορ ν καθαρίσω τν νο μου; Δηλ. πς μπορ ν ρχίσω ν ζ «κατ Χριστόν». Τί σημαίνει ν ζήσω «κατ Χριστόν»; Σημαίνει ν συζήσω μ τν Χριστό, ατ σημαίνει! Κι ταν ο νθρωποι ρχίσουμε ν συζομε μ τ Χριστό, τότε κενος ρχεται κα κατασκηνώνει μέσα μας κα ρχίζει τν διαδικασία τς θεώσεώς μας. πιμένω, μν ξεχνμε! λα ατ τα εκτελούμε μ πευθυνότητα κα λευθερία. Και γιατί πιμένω σε αυτό μ πευθυνότητα κα λευθερία ; πειδή, πολλς φορς ζομε τόσο λαθεμένα τν «κατ Χριστν» ζωή μας, πο μς δημιουργεται ντύπωση τι κάνουμε γγαρεία.

Νομίζουμε τι Θες θέλει ν στερούμαστε κι ταν στερούμαστε κανοποιεται. Νομίζουμε τι κκλησία φευρίσκει ξιλεωτικς ποινς γι τ παιδιά της. τι τάχα, πάρχει στν Πίστη μας νας μακρς κατάλογος μ «μή», πο φείλουμε ν ποφεύγουμε. Κι νας τεράστιος κατάλογος μ «πρέπει», πο χρωστμε ν κπληρώνουμε. Κα λα ατά, χωρς λογικ κα χωρς κανένα δικαίωμα λεύθερης πιλογς. ! λοιπόν, σςτ λέω περίφραστα, τι ατ δν εναι «κατ Χριστν» ζωή. «κατ Χριστν» ζω δν εναι γγαρεία. Θες δν θέλει ν στερούμαστε, δν κανοποιεται ταν ποφέρουμε. κκλησία δν χει ποινές Στν Πίστη μας δν πάρχουν «μή», δν πάρχουν «πρέπει». Φοβμαι, τι τώρα, κάποιοι π σς θ μο πετε: τν ψυχ μς βγαλες! Θ μς πες, τελικά, τί εναι «κατ Χριστν» ζωή;

γαπητοί μου, Πατέρες, δελφο κα δελφές μου, Ζω «κατ Χριστν» εναι ,τι φέρνει χαρ στν νθρωπο! Χριστς πέμενε κα τ πανέλαβε πολλς φορς τ βράδυ τς Μεγ. Πέμπτης, λίγο πρν παραδοθε στος σταυρωτές του: «Σς φήνω τν χαρά μου, γ ρθα γι ν χαίρεσθε, μ τέτοια χαρ κα τόση χαρά, πο κανες ποτ δν θ μπορε ν σς τν πάρει».

Τί εδους χαρ ννοοσε Κύριός μας;

Κα πο τν εχε κενος τν χαρά, λίγες ρες πρν τν σταύρωσή του, τν ποία μάλιστα προγνώριζε τι θ συμβε;

Κάθε χαρά, εναι «κατ Χριστόν»;

πάρχει χαρ μακρυ π τν Χριστό;

Ατ εναι δυσώπητα ρωτήματα πο χρειάζεται ν’ παντηθον. Πρτα ν’ποφύγουμε μι παρεξήγηση: πάρχει, ρα γε, χαρ στν μαρτία;

Επα τι ζω «κατ Χριστν» εναι τιδήποτε φέρνει χαρ στν νθρωπο. Μπορε, λοιπόν, κάποιος ν πε, ‘γ χαίρομαι πο μαρτάνω’; Σς παντ κατηγορηματικά: χι! Δν κούστηκε ποτ νθρωπος ν λέει ‘χάρηκα στ ζωή μου πο μάρτανα’, ποτέ! ντίθετα· πολλο επαν ‘δικα χαράμισα χρόνια βουτηγμένος σ μαρτίες’. Ξέρετε γιατί; πειδή, μαρτία ποτ δν φέρνει χαρά, ληθιν χαρ στν νθρωπο. Χαίρεται, μ τς μαρτίες του, στω γι λίγο, ξέρετε ποιός; ατός, πο ποτ δν βίωσε τν μοναδικ ξαιρετικ νίκη, πο εναι νίκη κατ τς μαρτίας. ποιος νοιώσει ατ τν νίκη, δν ξαναγυρίζει ποτ στν μαρτία του.

Ν σς π να παρεμφερς παράδειγμα: ο νθρωποι …ζομε! ταν λέμε τι ζομε, ννοομε τι χτυπάει καρδιά μας κα τρέχει τ αμα στς φλέβες μας· μως, γία Γραφ λέει τ ντίθετο, τι δν ζομε λοι. Πολλο «νομίζουν τι ζον, μως στ’ λήθεια εναι νεκροί». ταν κκλησία λέει ζ ννοε: γνωρίζω πο βρισκόμουν πρν γεννηθ, γιατ γεννήθηκα, γιατ πάρχω, ποις εναι ρόλος μου στν ζω κα τί θ συμβε στ τέλος μου. λα ατ τ μείλικτα ρωτήματα βρίσκουν τς παντήσεις τους μέσα στ ναπόφευκτο γεγονς τς ναστάσεως. ποιος δν πιστεύει στν νάσταση, ζωή του δν χει προοπτική. Ζω χωρς προοπτικ δν χει ξία, πότε δν χει κα νόημα παρξης.

Τ διο συμβαίνει κα μ τν μαρτία: συνεχίζει ν μαρτάνει ποιος δν ντικατέστησε τν μαρτία μ καθαρότητα το νο, τν πράξεων κα τν

προθέσεών του. Ο νθρωποι εμαστε «κ τς φύσεώς μας» πλασμένοι γι τ καλό, γι τ καθαρό, γι τ μορφο. μαρτία εναι «παρ φύσιν» κατάσταση, μς βλάφτει, μς μαυρώνει, μς λαφιάζει, μς πονάει κα μς κακογερνάει.

Λοιπόν, γιατ νηστεύουμε;

Γιατ γκρατεύονται τ ζευγάρια;

Γιατ διορθώνουμε τ χαρακτρα μας;

Γιατ βελτιώνουμε τν συμπεριφορά μας;

Γιατ προσπαθομε ν καθαρίσουμε τν νο μας;

Μά! γι τν δική μας …«πνευματικ εζωΐα». Μς τ συστήνει Χριστς πειδ θέλει ν πιστρέψουμε στν παραδείσια κατάστασή μας, που καλωσύνη, επρέπεια, ρετή, γιότητα ταν φυσικά μας διώματα. Μς τ προτείνει κκλησία γι ν καταλάβουμε τι ξίζουμε περισσότερο π τς παιτήσεις μας. Γι ν μν μς ρίχνουν χαμηλ τ πάθη μας, γι ν μν μς σέρνουν ο ρέξεις μας, τ νεύρα μας, ο γωϊσμοί μας κα ο δυναμίες μας. Στερούμαστε π μόνοι μας τιδήποτε μς σκλαβώνει, στε ν σταθομε ψηλότερα π’ατό. Γι ν’ποκτήσουμε ατοπεποίθηση, δυναμισμό, ντοχή, πιβολ στν αυτό μας κα τελικά, γι ν νικήσουμε τν ζωή. Δν μς τ πιβάλλει Θεός, δν μς τ ρίζει στανικ κκλησία, μόνοι μας ξέρουμε πο πάσχουμε κα γυρεύουμε τ νάλογο ντίδοτο. χι αθαίρετα φάρμακα οτε μφίβολα βοτάνια, λλ μέσα π τν ερά μας Παράδοση, σύμφωνα μ σα μς φανέρωσε τ Εαγγέλιο.

τσι «κατ Χριστν» ζωή, φέρνει χαρά, μορφιά, ατοπεποίθηση, δυναμισμ κα ρεαλισμό. Δίνει παρρησία, χι γχος· πατάει στέρεα· χι σ ψευδαισθήσεις. «κατ Χριστν» ζω εναι ταπεινή, πότε διώχνει τος φαρισαϊσμούς· εναι ληθινή, πότε λευθερώνει π νοχές· χει παρρησία, δν εναι δειλή, κπέμπει σοβαρότητα κα γις φρόνημα, χι ρρωστημένες θρησκοληψίες, γεροντισμος κα νυποληψίες.

Στν «κατ Χριστν» ζω δν μ ποκαθιστ Χριστός, δν ξαφανίζει

Πνευματικς μου Πατέρας και οδηγός τν προσωπικότητά μου, δν μ ξουθενώνει μ ποινς κκλησία. γ ποφασίζω ν ζήσω «κατ Χριστόν», γ ποφασίζω ν Τν προσκαλέσω ποτε θέλω στ ζωή μου κα ν Τν κρατήσω κοντά μου σο θέλω. Δν μο πιβάλλεται τίποτε. Καμμι στέρηση, κανένα «πρέπει», κανένα «μή». Δν μο ζητ τίποτε Θεός, παρ μόνο τς μαρτίες μου γι ν τς διαγράψει, στε, χωρς τύψεις ν συνεχίσω λεύθερα, λογικ κα μ ξιοπρέπεια τν ζωή μου. Μόνος μου ποφασίζω ν στερηθ τς μαρτίες μου, τ πάθη μου, τς δυναμίες μου, τ λάθη μου, πειδ χω πεισθε τι ατ μο στερον τν χαρ π τν ζωή μου.

Μόνος μου μπιστεύομαι τν Χριστ κα καταθέτω στ χέρια Του τν κακό μου αυτό, γι ν μ λλάξει, ν μ διορθώσει, ν φωτίσει μ τ φς Του τν ζωή μου.Επα: «μόνος μου …καταθέτω στ χέρια Του τν αυτό μου...» ναί! καλ τ επα, πως κριβς καταθέτω τ χρήματά μου σ’ ποια Τράπεζα μο δίνει μεγαλύτερο πιτόκιο! Δική μου εναι πόφαση ν ζήσω «κατ Χριστόν», λογικ κα λεύθερη πιλογή μου. πότε Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστ που από απόψε μπάινουμε δν εναι στέρηση, δν εναι ποχρέωση, μία μοναδική και ανεπανάληπτη εκαιρία εναι, τ συμφέρον μου εναι. πιδίωξη εναι, ζητ γ διος ν μ πάρει ο Χριστός στν γκαλιά Του, πειδ ξέρω καλά, χω πεισθε πόλυτα τι χέρια το Θεο, εναι χέρια καλά. Τ μόνα καλ κα τρυφερ χέρια.

Τότε, και μόνο τότε ατς τεσσαρακοστιανς βηματισμς μου δν βαστάει μόνο σο Σαρακοστή, διαρκε λο τ χρόνο. Αλλά γίνεται μόνιμος τρόπος ζως μου. Κα εναι δική μου, προσωπικ «κατ Χριστν» ζωή. Κα εναι τόσο μορφη ζωή. πειδή, τότε εναι πο νθρωπος ποκτ μοναδικ κα προσωπικ σχέση μ τν Θεό. Συζε μαζί Του. Κάθε φορ ρωτ: «ατ πο πιθυμ, τ θέλεις, Θεέ μου; ν ‘ναι’, τ πράττω. ν ατ πο πιθυμ δν τ θέλεις, μπιστεύομαι τν κρίση σου, ς γίνει τ θέλημά Σου».

δηγντας τ ατοκίνητο, περπατντας στ δρόμο, κολυμπντας στ θάλασσα, γονατιστς ξαπλωμένος, προσεύχομαι: «εχαριστ Θεέ μου γι σα μο δίνεις κα γι σα, π γάπη, μο στερες, …φανέρωσέ μου τ θέλημά Σου, …δός μου σ τν δύναμη ν τ φαρμόσω, μόνος μου δν τ καταφέρνω, προσπάθησα, τ …ξέρεις»!

Ατ σημαίνει «ζ συνεταιρικ» μ τ Χριστό, μ μπιστοσύνη κα σιγουριά. Δν Το λέω: «γιατ σ μένα, Θεέ μου»! λλ λέω: «καλύτερα σ μένα, πο Σ ξέρω κα σ’γαπ, ν τ δινες σ λλον, μπορε ν μν τ ντεχε». Δν Το λέω: «πρε τ σταυρό μου»! λλ λέω: «δυνάμωσε τν πλάτη μου κα τ μπράτσα μου γι ν τν σηκώσω…».

τσι ο νθρωποι γινόμαστε νθεκτικοί, χι ψεύτικοι! Χαιρόμαστε τν ζωή μας, σο κι ν μς πονάει, τν πολαμβάνουμε μ ττες κα νίκες. Δν ετελίζουμε τν προσωπικότητά μας, πειδ τν χτίζουμε διαρκς. Δν τεμπελιάζουμε. Τ χέρια μας, τν μέρα δουλεύουν κατάπαυστα κα τν νύχτα ψώνονται στν ορανό.

Επα, «ψώνονται…»· ρα λοιπόν, σ’ατν τν βηματισμ τς «κατ Χριστν» ζως, δν εμαστε μόνοι. Τραγικ ν ζε κανες χωρς Θεό. Οτε τν χαρά του ξέρει ν’πολαύσει, μόνος, λλ οτε κα τς δυσκολίες του μπορε ν σηκώσει, μονάχος. Στν «κατ Χριστν» ζω δν εμαστε μόνοι, ποτέ. Προπονητής, θλητικς γιατρός, σύντροφος, συνοδοιπόρος, συνεργς κα συναθλητς εναι διος Χριστός, μέσ τς λειτουργικς κα μυστηριακς ζως τς κκλησίας, τσι πως ατ ντείνεται στν περίοδο τς Μεγ. Τεσσαρακοστς.

Λειτουργίες «τετελειωμένες», Λειτουργίες προηγιασμένες, Χαιρετισμοί, Μεγάλα πόδειπνα, καρδιακή εχ μ τ κομποσχοίνι (δν εναι μόνο φυλαχτ στν καρπό), περισσότερη ποιοτικά προσευχή, λίγες μετάνοιες, καθαρή ξομολόγηση, εχέλαιο, ρκετ μελέτη τς γίας Γραφς, ανάγνωση των βίων των αγίων μας, ψυχωφέλιμα βιβλία πνευματικού περιεχομένου με την υπόδειξη του Πνευματικού κ.., περιορισμένη και ανάλογα με τις σωματικές ανάγκες μου τροφή, τί εναι λα ατά; βήματα εναι, τς «κατ Χριστν» ζως, πο μορφαίνουν τν περίοδο αυτή της Μεγ. Τεσσαρακοστ τς ζως μας κα μς δηγον στ τέλος τς Μεγ. βδομάδος, γι ν συναντήσουμε κε «τν ραστ τς ψυχς μας» τν ναστημένο Κύριό μας.

Επα, «ραστ τς ψυχς μας…»! Θ μο πετε, τώρα, τί ξέρει ποχή μας π ρωτα κα γάπη; Δν μιλ γι τν ρωτα κα τν γάπη πο τ συναντμε στ δρόμο, πο ντρεπόμαστε ταν τ βλέπουμε κάθε στιγμή και σε κάθε τηλεοπτική ταινία στν τηλεόραση κα πο κλαμε ταν τ διαβάζουμε κουρελιασμένα στ διαζύγια. μως, ατ τ θέμα θ τ θίξουμε σ λλη εκαιρία. Τότε, λοιπόν, μόνο ταν συναντήσουμε «τν ραστ τς ψυχς μας», μόνο τότε μαλακώνει καρδιά μας, κατανύσσεται ψυχή μας, γαληνεύει σκέψη μας, συμφιλιωνόμαστε μ τος συνανθρώπους μας, γαπμε τος δικούς μας, κλείνουμε τ μάτι στος χθρούς μας, ρμηνεύουμε λα σα μς συμβαίνουν (ετε καλ ετε κακά), τ προσπερνμε λα, δν φοβόμαστε τίποτε, μορφαίνει κόσμος γύρω μας, χαιρόμαστε τ πάντα, διαφεντεύουμε τν ζω μ τ χέρια μας, ασθανόμαστε φίλοι το Χριστο, «οκεοι» το Θεο κα κληρονόμοι τς βασιλείας Του. Ατ εναι «κατ Χριστν» ζωή, γαπητοί μου.

Κάτι ξέχασα…! Δν επα τίποτε γι τν κόλαση! Μά! τί ν π; τν κόλαση τν ζομε κάθε μέρα, π δ κόμα. Μι πλ περιήγηση στ δελτία εδήσεων φανερώνει τν κόλαση στν ποία δη ζομε. κκλησία μιλάει γι παράδεισο, γι ζωή, γι χαρά, γι Χριστό. λεγε νας πονεμένος σοφός, γιος νθρωπος: «ν μο λεγαν τι Χριστς εναι ξω π τν παράδεισο, θ προτιμοσα ν πάω στ Χριστ κι χι στν παράδεισο». Κα κατέληγε: «Κύριε, κι ν δν πρχε παράδεισος θ σ’γαποσα κι ν δν πρχε κόλαση θ σ λογάριαζα». μως, ν σς π κάτι κα γι τν κόλαση. Ξέρετε τί εναι κόλαση; Κόλαση εναι λλειψη κοινωνίας μ τ Χριστό.

«κατ Χριστν» ζωή, πως σς τν περιέγραψα, χωρς Θεία Κοινωνία δν εδοκιμε. σα σς επα, εναι τ δικά μας βήματα πρς τν Χριστό. θεία Κοινωνία εναι διος Χριστς πο ρχεται σν φς γι ν φωτίσει τ βαθ κα σκοτειν χάος μέσα μας. Ζω «κατ Χριστν» εναι τ μπόλιασμα τς ζως μας στν ζωή Του. Χωρς ατ τ μπόλιασμα μένουμε γριόδενδρα, χωρς καρπούς. Χωρς θεία Κοινωνία σχέση μας μαζί Του εναι σχέση φιλοσοφική, θεωρητική… κα γάπη μας πρς κενον εναι γάπη …πλατωνική, ν μ τν θεία Κοινωνία… γίνεται ρωτική, πραγματική, ζωντανή, ζεστή.

δ ρχεται τρομαγμένος, πανικόβλητος πονηρός, ν μς ψιθυρίσει τ σχατο ψέμμα του: Μά! εσαι ξιος γι ν κοινωνήσεις; Θα πας τώρα με αυτή την κατάσταση του κορονοιού να κοινωνήσεις;και αν κολήσεις; Μακριά-μακριά φυλλάξου μακριά

Ψέμματα σατανικα, «παγίδες λιμοκτόνες»! Ταπείνωση μς χρειάζεται κα λογικ συναίσθηση! Γιατί, ποιός εναι ξιος; Μήπως μες ποὺ τελούμε την αναίμακτη Θυσία την Θ. Λειτουργία και σς κοινωνμε είμαστε περισσότερο άξιοι από εσας ; Ταπείνωση μς χρειάζεται κα λογικ συναίσθηση και συνείδηση να διακρίνουμε τι είναι αυτό που κοινωνώ και τι σχέση μπορεί να έχει με τα μικρόβια και τον θάνατο η πηγή της ζωής αυτός ο Χριστός εντός του Αγ. Ποτηρίου και της Αγ. Λαβίδος.

γαπητοί μου, Πατέρες, δελφο κα δελφές μου.

Θες μς πλασε, μως δν το χουμε καμμι ποχρέωση γι’ατό. Χριστς σταυρώθηκε γι μς, μως ποτ δν μς ζήτησε εθύνες γι’ατό. Μετ τν νάστασή Του πέμενε συνεχς «χαίρετε… πάλι θ σς τ π, ν χαίρεσθε». Καταλαβαίνετε, δελφοί; Νηστεύουμε, γκρατευόμαστε, καλλιεργομε τν αυτό μας, διορθώνουμε τν χαρακτρα μας κ.. χι πειδ ατ εναι ναγκαες ποχρεώσεις μας κα παραίτητα καθήκοντα πέναντι στ Θεό. σα κάνουμε, σα στερούμαστε, σα προσφέρουμε στ Θεό, εναι εκαιρίες πο φελον τ δικό μας συμφέρον. Δν μς πλασε π κάποια νάγκη του, Θεός. Δν φελήθηκε Χριστς μ τν σταύρωσή Του. π γάπη γι μς, γιναν λα.

Μεγ. Τεσσαρακοστ μς ποδεικνύει τ φελός μας.

Βμα-βμα μς δηγε στν ναστημένο Κύριο, πο μς πρε στν πλάτη Του κα μς κουβαλάει γι ν μς ξεκουράσει: «λτε σ μένα ο κουρασμένοι κα ο βαρυφορτωμένοι κι γ θ σς ξεκουράσω», μς επε. ζω δν εναι κούραση, μαρτία εναι. Τ προβλήματα κα ο στενοχώριες δν εναι νυπέρβλητα, πελπισία μας εναι. Μεγ. Τεσσαρακοστ μς φέρνει νίκες, μς προτείνει λύσεις, μς λευθερώνει π σκλαβιές, μς διώχνει τς ψευδαισθήσεις, μς φέρνει στ συγκαλά μας, μς φέρνει χαρά.

Κα μεγαλύτερη χαρά, εναι διαρκς παρουσία το Χριστο στν ζωή μας. Στν ζωή μας, πο δυστυχς κάποτε τν συνηθίζουμε μίζερη, τραγικ κα πέλπιδα, πειδή, οτε τ χωράει νος μας, τι Χριστός, κόμα κα σ’κείνη τν κατάντια μας, δν μς γκαταλείπει.

Τότε, μά! κριβς τότε, ν κούσει π τ στόμα μας στω κι ναν ψίθυρο μετανοίας, ν φουγκραστε στν καρδιά μας στω κι να θρόϊσμα λπίδας, ν δε στ πρόσωπό μας στω κι να δάκρυ μπιστοσύνης, σ’ κενον λοιπόν, τότε, π τ ψος το ορανο Του Χριστός, ξακοντίζεται σν στραπή, κτινάσσεται σν βολίδα, σχίζει τ σύμπαν κι ρχεται ν μς βρε. Σ’ποιο βορκο κι ν καθόμαστε, σ’ποια σκοτάδια κι ν περπατμε, ρχεται δίπλα μας, χωρς θόρυβο, σιωπηλς χωρς κουβέντες, κάθεται κοντά μας ν μς συντροφεύσει, ν μς κάνει παρέα, ν μς πε «δ εμαι, μ φοβσαι». Περιμένει, περιμένει μεγάλος Ζητιάνος τς ψυχς μας ν’ποφασίσουμε μες. Ν ποφασίσουμε, πότε θ το πομε «πμε Κύριε». Κα τότε, ταν πομε «πμε Κύριε», μς ρπάζει στν γκαλιά Του κα σν σφεντόνα μς πιστρέφει στ Βασιλεία Του. Ξέρετε, γιατί; Γι ν μς τν χαρίσει, πειδ κάποτε μς νόμασε κληρονόμους Του.

Μπροστ σ’ατν τν Μεγ. Τεσσαρακοστή, πο νοίγεται μ τν ποψιν Κατανυκτικ σπεριν μπροστά μας, συγχωρέστε με σς παρακαλ, ερες τν αδελφό σας, δελφο κα δελφς τν Πνευματικό σας, ς νθρωπο κα συνάνθρωπό σας κα εχομαι, ελογ κα σς συγχωρ λους σας νεξαιρέτως.

ς συγχωρεθομε μεταξύ μας γι ν μς συγχωρέσει λους, καλς Θεός. μήν.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΖΩΗ

Μοιραστείτε τη σελίδα. Πατήστε το τελευταίο κουμπί για περισσότερες επιλογές
Exit mobile version