ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΙΩΝ
«ΙΔΟΥ Ο ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΣΟΥ ΕΡΧΕΤΑΙ….»
25 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021
Αγαπητοί Πατέρες και αδελφοί,
Σήμερα γιορτάζουμε Πάσχα πριν από το Πάσχα. Σήμερα θαυμάζουμε το πέρασμα του Θεού από την μεγαλοσύνη Του στην ανθρώπινη ευτέλεια, λίγο πριν απολαύσουμε, την επομένη Κυριακή, το πέρασμα του ανθρώπου από την θνητότητα στην αφθαρσία της Αναστάσεως.
Σήμερα περνάει ο ταπεινός Ιησούς το κατώφλι της χαρμολύπης της Μεγάλης Εβδομάδας, για να περάσουμε εμείς, σε λίγες ημέρες, στην αψίδα του θριάμβου της Αναστάσεως, που οδηγεί στην ατέλειωτη Πεντηκοστή. Χθες, νίκησε τον θάνατο και πλάι στο πρόσωπο του Λαζάρου. Έδειξε πως η κοινή ανάσταση είναι αυτό που μας περιμένει και αυτό που μας αξίζει. Σἠμερα ως Νικητής του θανάτου, έρχεται στα Ιεροσόλυμα της αμαρτίας και της κακίας, στην κοινωνία της ανισορροπίας και της υποκρισίας. απόλυτος εξουσιαστής της ανθρώπινης ύπαρξης, Σήμερα έρχεται να σκύψει τον παντοδύναμο αυχένα Του στο πλάσμα Του. Έρχεται ο Δημιουργός να υποφέρει από το δημιούργημά Του. Εισέρχεται πανηγυρικά, χαρούμενα και θριαμβευτικά στην αρένα όπου όμως εκεί θα ματώσει, θα ιδρώσει, θα πονέσει, θα κλάψει, θα προδοθεί και θα σφαγιασθεί σιωπηλά και με αξιοπρέπεια, σαν άκακο αρνί, από τον μεγάλο σφαγέα της ανθρωπότητας, το διάβολο.
Κοιτάζω την εικόνα της υποδοχής του Χριστού στα Ιεροσόλυμα, που φέρει τον τίτλο Βαϊοφόρος και είναι στο κέντρο της εισόδου στο Ναό μας. Δημιουργώ αμέσως στο μυαλό μου την απλή και ταπεινή κίνηση του Χριστού μέσα στους αιώνες. Θυμούμαι τα λόγια του Προφήτη Ζαχαρία “ιδού ο Βασιλεύς σου έρχεται“, να ανακαινίσει την ιστορία που βρίσκεται ανάμεσα σε δύο κόσμους, τον κόσμο που ζει πραγματικά και όχι χρονικά την μετά Χριστό εποχή και τον κόσμο που ακόμα ψάχνει την αλήθεια αν και ζει στην μετά Χριστό εποχή. Ο Χριστός όμως είναι Αυτός που συνδέει τις εποχές προ και μετά Χριστόν. Είναι αυτός που αλλάζει και νοηματοδοτεί την ιστορία.
Μπροστά μας στην Εικόνα της Βαϊοφόρου ο κόσμος που ζει προ Χριστού και τον υποδέχεται “μετά Βαΐων και κλάδων” όλοι αυτοί που λαχταρούν την αλήθεια, το φως, την σωτηρία, την λύτρωση.
Πίσω από το Χριστό για δείτε ακολουθούν οι Απόστολοι αλλά και κάθε πιστός βαπτισμένος άνθρωπος στον οποίο ήδη σημαδεύτηκε το φως του προσώπου του Χριστού και σφραγίστηκε με Χάρη του Θεού που ενεργεί στις καθαρές από τα πάθη καρδιές μας .
Μου κάνει όμως εντύπωση το πλήθος των παιδιών στην Ι. Εικόνα, κυρίως, η παρουσία ενός παιδιού το οποίο προσπαθεί να αφαιρέσει την εξωτερική ενδυμασία του, ώστε να υποδεχθεί το Χριστό.
Ποιο μήνυμα μπορεί να μας δώσει μία τέτοια δυναμική κίνηση στην Εικόνα και τι θέλει να πει με αυτή τη σκηνή ο φωτισμένος με την Χάρη του Θεού Αγιογράφος; Ίσως με αυτό τον τρόπο να μας εκμυστηρεύεται τον τρόπο που μπορούμε να ζήσουμε κι εμείς στο μετά Χριστό.
Ο Χριστός είπε ότι πρέπει να γίνουμε σαν τα παιδιά, διότι “τοιούτων εστί η Βασιλεία των ουρανών“(Μτ 19, 14). Να γίνουμε αγνοί και συγχωρητικοί, χωρίς πονηριές και κακίες.
Οι ιστορικές χρονολογίες που ζούμε είναι στο μετά Χριστό 2021 χρόνια μετά Χριστό. Όμως, αν δεν υποδεχθούμε το Χριστό ως Βασιλέα της ψυχής μας, αν δεν ξεντυθούμε από τον παλαιό άνθρωπο, αν δεν αφαιρέσουμε ό,τι μας κρατά δέσμιους στα πάθη και στις αμαρτίες και να ντυθούμε τον Χριστό, πραγματικά όμως και ουσιαστικά, τότε ενώ ζούμε το 2021 μετά Χριστόν είναι σαν να ζούμε στην εποχή προ Χριστού.
Σε ολόκληρη την Πατερική Παράδοση και σε ολοκληρη την διδασκαλία της Εκκλησίας τονίζεται ότι, η μετάνοια δεν εξαντλείται σε ορισμένες εξωτερικές μας βελτιώσεις της συμπεριφοράς μας , ούτε σε τύπους και σχήματα φαρισαϊκά εξωτερικά, αλλά η μετάνοια αναφέρεται σε μια βαθύτερη και ολοκληρωτική αλλαγή, στην ζωή του κάθε πιστού ανθρώπου. Το νέο φρόνημα, η άλλαγή του νου- η μετάνοια – μας βοηθά στη δυναμική μετάβαση μας σε μία ζωή με τον Χριστό.
Ο Άγιος Κύριλλος Πατριάρχης Αλεξανδρείας συνιστά στους Χριστιανούς να μη κρατούν μόνο στα χέρια τους Βάϊα, άλλα να κατέχουν και τα Βάϊα της ψυχής, που συσχετίζονται με την απέκδυση από την ψυχή του εγωισμού, της φιλαυτίας, της ματαιοδοξίας. Άλλωστε, τα κλαδιά των βαΐων είναι συμβολικά τα χέρια που εκτείνονται και υψώνονται προς τον Θεό και ζητούν το έλεος και την ευσπλαχνία του Θεού. Τα κλαδιά των βαΐων στα χέρια μας σήμερα δείχνουν την ολοκληρωμένη πνευματική εργασία του πιστού ανθρώπου που διψά να υποδεχθεί τον νικητή του θανάτου σε μία καρδιά που πάλετε από αγάπη για τον Χριστό .
Ας βάλουμε στόχο φέτος να ζήσουμε και να βιώσουμε αυτή την ανακαίνιση που φέρνει ο Χριστός με τη θυσία και την Ανάστασή Του, να ξαναθυμηθούμε το Ι Βάπτισμα μας και το ότι πολιτογραφηθήκαμε ως παιδιά του Θεού και Μέλη της Εκκλησίας ἐτσι ώστε να αξιωθούμε να συσταυρωθούμε και να συναναστηθούμε από τα πάθη και της αμαρτίες μας.
Μόνο “όσοι εις Χριστό εβαπτίσθητε, Χριστώ ενεδύσασθε“. Μόνο όταν νηπιάζουμε “τη κακία” (Α Κορ. 14, 20) μπορούμε να γίνουμε άνθρωποι της θυσιαστικής αγάπης, να δεχθούμε το Χριστό στη ζωή μας, να αναγεννηθούμε και να ζήσουμε στη μετά Χριστό εποχή, και να ζούμε συνεχώς στη Βασιλεία Του.
Πατέρες και Αδελφοί μου,
Σήμερα Κυριακή Βαΐων Συνοδοιπορούμε, μαζί με το Λυτρωτή στα σύγχρονα Ιεροσόλυμα του πόνου, της μοναξιάς, της απανθρωπιάς της ύβρεως, της εξαθλίωσης της αρρώστιας του θανάτου, στα Ιεροσόλυμα της τραγικής γης μας, καλούμαστε αθόρυβοι και διακριτικοί αληθινοί μαθητές Του, να σκορπίζουμε γύρω μας, στον βαρέως πάσχοντα κόσμο το ανοιξιάτικο άρωμα του Χριστού, το άρωμα της ελπίδας και το εαρινό μήνυμα πως ότι και αν συμβαίνει γύρω μας η αμαρτία δεν θα κερδίσει τον κόσμο. Ο θάνατος δεν θα θάψει τον άνθρωπο. Ο φόβος δεν θα παγώσει τον κόσμο.
Ο Γολγοθάς, όπως τον βιώνουμε σήμερα υπάρχει απλώς για να γίνεται πιο χαρούμενη η Ανάσταση που ακολουθεί. Είτε αυτό αρέσει, είτε αυτό δεν αρέσει στο διάβολο, τους συνεργούς του, πάντα υπάρχει η Ανάσταση του Χριστού και διά του Χριστού στο ανθρώπινο γένος και πάντα αυτή η Ανάσταση θα θριαμβεύει. Αυτή την Ανάσταση του Κυρίου μας και την δική μας Ανάσταση προτυπώνουμε και με τα πράσινα κλαδιά νοερά στα χέρια μας την Ανάσταση και την νίκη του Χριστού ομολογούμε. Αμήν
† ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΚΑΤΡΑΜΑΔΟΣ