Site icon ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΗΛΙΟΥΠΟΛΕΩΣ

Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΙΣ ΤΟΝ ΚΑΙΡΟΝ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ ΤΟΥ COVID-19: ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ, ΕΜΠΕΙΡΙΑΙ, ΛΥΣΕΙΣ

Covid19

Ασθενεια Ιωση Ιος

Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΙΣ ΤΟΝ ΚΑΙΡΟΝ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ ΤΟΥ COVID-19: ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ, ΕΜΠΕΙΡΙΑΙ, ΛΥΣΕΙΣ

κκλησία ες τόν καιρόν τς πανδημίας το Covid-19:  Προβλήματα, μπειρίαι, λύσεις» κατά τά δεδομένα καί τάς συνθήκας τς χώρας
τς ερυτέρας περιοχς τς ποιμαντικς εθύνης ατς”

 

Εἰσήγηση Μητροπολίτου Ἱεραπύτνης καί Σητείας κ. Κυρίλλου, ἐνώπιον τῆς Συνάξεως τῆς Ἱεραρχίας τοῦ Θρόνου. Φανάριον 1-3 Σεπτεμβρίου 2021.

Παναγιώτατε Πάτερ καί Δέσποτα,

Σεπτή τῶν Ἱεραρχῶν τοῦ Πανσέπτου Οἰκουμενικοῦ Θρόνου χορεία,

Συμπληρώθηκαν δη δεκαοκτώ μνες πό τήν ἡμέρα κατά τήν ὁποία ἡ ἑλληνική ἐπιστημονική κοινότητα αἰφνιδιάστηκε καί αὐτή μέ τήν σειρά της ἀπό τήν ἐμφάνιση στήν Ἑλλάδα στίς 26 Φεβρουαρίου 2020 τοῦ ἰοῦ Covid-19, γνωστοῦ εὐρύτερα ὡς «Κορωνοϊο», ὁ ὁποῖος ἄρχισε νά μεταδίδεται μέ ἐκπληκτική ταχύτητα καί νά ἐξαπλώνεται σέ ὁλόκληρη τήν χώρα. Κατ’ ρχάς πεκράτησε μηχανία. Ἀκολούθησε φόβος καί ν πολλος πανικός, διότι ἐκτός ἀπό τό γεγονός ὅτι ἡ μεταδοτικότητα τοῦ ἰοῦ αὐτοῦ εἶναι ἀπροσδόκητα ταχεῖα, ἀποτέλεσμα τοῦ συγχρωτισμοῦ καί τῆς συνυπάρξεως τῶν ἀνθρώπων, τά συμπτώματά του πολλαπλ, πώδυνα καί συχνότατα θανατηφόρα.

Οἱ ἁρμόδιοι φορεῖς καί στόν ἑλληνικό χῶρο παρουσιάσθηκαν νέτοιμοι νά ντιμετωπίσουν πρακτικά, ὁ καθείς ἀνάλογα μέ τήν ἰδιότητά του, τήν πανδημία. Δέν ἀναφερόμεθα μόνον στόν τομέα τῆς νοσηλείας ἀλλά γενικῶς στήν Πολιτεία, στήν Ἐκκλησία καί βέβαια στόν Λαό. Ἀσφαλῶς δέν εναι σπάνια κατά τήν πρόοδο τς στορίας μφάνιση πικινδύνων πιδημιν, οἱ ὁποῖες πολλές φορές σφράγισαν τήν ἀνθρώπινη ἱστορία. Ὁ λοιμός πού θέρισε τούς Ἀθηναίους ἔκρινε τήν ἔκβαση τοῦ Πελοποννησιακοῦ Πολέμου τό 430 π.Χ. Ἡ πανώλη ὡς «μαρος θάνατος» ἐρήμωσε τεράστιες περιοχές τῆς Εὐρώπης κατά τόν Μεσαίωνα κλονίζοντας τά θεμέλια τῆς φεουδαρχικῆς κοινωνίας. Τό ἴδιο συνέβη καί κατά τήν τελευταία 50ετία. Περιοριζόμαστε ὅμως σέ ἀναφορά τῆς ἐπιδημίας ἐκείνης, ἡ ὁποία πανικόβαλε περισσότερο τήν Ἀνθρωπότητα κατά τήν δεκαετία το 1990 καί τήν ποία προξενοσε ός το AIDS. Εἶναι γνωστόν ὅτι ὅλοι οἱ ἰοί πού ἐνέσκηψαν ἐπιδημικῶς κατά τίς τελευταῖες δεκαετίες, ὅπως ἡ ἡπατίτις, ἡ γρίπη, ὁ ἔμπολα, ὁ AIDS κλπ. καταπολεμήθηκαν ἀπό τήν Ἐπιστήμη μέ εἰδικά ἐμβόλια ἤ ἄλλες θεραπείες ὥστε νά μήν ἀποτελοῦν πλέον κίνδυνο γιά τούς ἀνθρώπους. Τό ἴδιο εἶναι βέβαιο ὅτι θά συμβεῖ καί στήν περίπτωση τοῦ ἰοῦ Covid-19. Ὅπως ὅμως ἔχει παρατηρηθεῖ «ως τότε χρειάζεται προσοχή καί προσευχή». Στήν Ἑλλάδα τά πρῶτα ἔκτακτα κυβερνητικά μέτρα γιά τήν ἀντιμετώπιση τῆς πανδημίας τέθηκαν σέ φαρμογή στίς 28 Φεβρουαρίου 2020 γιά νά καταλήξουν σέ περιορισμό μετακινήσεων σέ θνικό πίπεδο στίς 23 Μαρτίου. Σέ διάγγελμά του στίς 11 Μαρτίου, ὁ Πρωθυπουργός ὑπεστήριξε ὅτι τά θρησκευτικά καθήκοντα πρέπει νά προσαρμοστοῦν στήν πραγματικότητα καί νά ἐπιτελοῦνται ἀπό τό σπίτι. Δύο ἡμέρες ἀργότερα 13 Μαρτίου 2020  ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος κ. Ἱερώνυμος δήλωσε ὅτι κκλησία συμφωνε μέ τά μέτρα καί τά φαρμόζει γιά τήν προφύλαξη τς δημόσιας γείας πό ρισμένους ρους. Ἀμέσως μετά τή δημοσιοποίηση τῆς ἀπόφασης, ἀνακοινώθηκε ἡ καθολική ἀναστολή ὅλων τῶν Θ. Λειτουργιῶν κάθε δόγματος καί θρησκείας.

Η Α.Θ.Π. ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης μας κ. κ. Βαρθολομαῖος, ἀπό τήν ἀρχή αὐτῆς τῆς παγκόσμιας δοκιμασίας, ἐπεσήμανε: «Ατό πού κινδυνεύει δέν εναι πίστη, λλά ο πιστοί, δέν εναι Χριστός, λλά ο Χριστιανοί μας, δέν εναι Θεάνθρωπος, λλά μες ο νθρωποι».

Στήν Ἐκκλησία τῆς Κύπρου τά πράγματα ἐξελίχθηκαν διαφορετικά. Μόλις ἐμφανίσθηκε στήν Μεγαλόνησο κορωνοϊός τό κράτος ερέθη ντιμέτωπο μέ φαινόμενα κοινωνικς καθυστέρησης, στό πλαίσιο τόσο τν προσπαθειν περιορισμο τς πανδημίας καί «τς περιφρούρησης τς διας τς κοσμικότητας το κράτους», πως γράφηκε. Ἐφαρμόζοντας αὐστηρά μέτρα ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Κύπρου κ. Χρυσόστομος μέ δημόσιες παρεμβάσεις του στήριξε τόν Πρόεδρο τῆς Δημοκρατίας καί τίς ἀποφάσεις τῆς κυβέρνησής του, καλώντας τούς πιστούς νά ἀκολουθοῦν τά μέτρα τῆς Πολιτείας. Μέλη τς ερς Συνόδου τς Κυπριακς κκλησίας δειξαν τίς προθέσεις τους, παραβαίνοντας τά περιοριστικά μέτρα καί ποχρεώνοντας τίς ρχές νά προχωρήσουν σέ πρωτοφανες νέργειες, πως δεκάδες καταγγελίες πιστν καί νακρίσεις Μητροπολιτν. Βεβαίως τό πόσο ἄδικη ἦταν αὐτή ἡ συντονισμένη ἀντίδραση φάνηκε μέ τήν πρόσφατη νόσηση καί το Μητροπολίτου Μόρφου Νεοφύτου, ὁ ὁποῖος εἶχε δηλώσει ὅτι ὁ κορωνοϊός εἶναι ἀποτέλεσμα ἁμαρτίας καί εἶχε ταχθεῖ δημοσίως κατά τοῦ ἐμβολίου, τῆς μάσκας καί τῶν μέτρων στούς ναούς.

Οἱ κατά τόπους Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες μέ τήν πρωτοστασία τοῦ Οἰκουμενικοῦ μας Πατριαρχείου δίδουν σέ ὅλο αὐτό τό διάστημα τόν ἀγῶνα τόν καλόν, προκειμένου νά βοηθήσουν στήν ἐξεύρεση τῆς ὁδοῦ διαφυγῆς ἀπό τήν ἐπώδυνη καί ἐπικίνδυνη αὐτήν λαίλαπα. Μετά ἀπό αὐτή τήν περιληπτική ἱστορική ἀναδρομή, ὅπου περιελήφθησαν νύξεις γιά ὁρισμένα προβλήματα καί κάποιες ἐμπειρίες, ἄς στραφοῦμε σέ μία οσιαστική σχέση τς κκλησίας πρός τό θέμα ατό.

Ὅπως καταγράφηκε στό βαρυσήμαντο «Μήνυμα» πού ἀπέστειλε πρός τήν Οἰκουμένη ἡ Ἁγία καί Μεγάλη Σύνοδος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, ἡ ὁποία συνῆλθε στήν Κρήτη κατά τό διάστημα ἀπό τίς 17 ἕως τίς 26 Ἰουλίου 2016, τό γεγονός τῆς συνάθροισης αὐτῆς προοιμιακά «νοιξε τόν ρίζοντά της στήν σύγχρονη πολύμορφη οκουμένη καί τόνισε τήν εθύνη της μέσα στόν χρο καί τόν χρόνο μέ προοπτική τήν αωνιότητα».

Τό «Μήνυμα» ἐκεῖνο ἐπανέφερε στήν Θεολογία τήν ἐσχατολογική της ἰδιότητα, ἡ ὁποία εἶχε ἀλλοιωθεῖ. Τοῦτο ἔγινε ἰδιαιτέρως αἰσθητό κατά τήν περίοδο τῆς πανδημίας μέ ὅσα μέτρα ἐπιβλήθηκαν τότε γιά τήν ἀναχαίτιση τῆς ἐξελίξεώς της καί τήν ἀντιμετώπισή της. Αὐτό σημαίνει ὅτι ἡ Σύνοδος ἐπιδίωξε νά κατανοήσει καί νά ἀνανεώσει τήν πορεία της στήν Ἱστορία καί τό ἰδικό της συγκεκριμένο ἱστορικό χρέος πού συνδέεται μέ τίς σημερινές ἀλλά καί τίς μελλοντικές προκλήσεις. Πέντε χρόνια, λοιπόν, πρίν ἀπό τήν ἔκρηξη τῆς πανδημίας τοῦ Covid-19, πού τελευταίως ταλαιπωρεῖ ἀκόμη περισσότερο τήν ἤδη ταλαιπωρημένη Ἀνθρωπότητα, ἡ Ἁγία καί Μεγάλη Σύνοδος χει δη ναδείξει τήν σημασία τς κοινωνικς εθύνης, τς κοινωνικς δικαιοσύνης, τς πανανθρώπινης λληλεγγύης, τήν προστασία το θείου δώρου τς ζως, τήν στήριξη κυρίως τν πλέον κτεθειμένων στά δεινά πού πιφέρει παγκοσμιοποιημένη οκονομία, δηλαδή τῶν σθενν, τν πτωχν, τν λικιωμένων, τν προσφύγων.

Πρόκειται γιά μία ριζική ἀλλαγή προσανατολισμοῦ τῆς Ἐκκλησίας. Ἀπορρίπτοντας συνήθειες καί πρακτικές τοῦ παρελθόντος ἐνθαρρύνει τήν καλλιέργεια ἑνός νέου «Πολιτισμο λληλεγγύης», ὅπως ἔγραψε ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης κ. κ. Βαρθολομαῖος, παρέχοντας μέ τήν λογική αὐτήν δοδεκτες γιά τήν πίλυση κοινωνικν προβλημάτων τοῦ ἀμέσου ἀλλά καί τοῦ ἀπωτέρου μέλλοντος, συμπυκνώνοντας τόν προβληματισμό, τίς ἐμπειρίες, τήν πεῖρα, τούς ἀγῶνες καί τίς ἀγωνίες τῆς Ὀρθοδοξίας καί περιωνύμων ταγῶν της ἑνός περίπου αἰῶνος.

Στό Μήνυμά Του ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαῖος ἔθεσε καί τό φλέγον νθρωπιστικό θέμα τς νίσχυσης τν λαν το λεγομένου Τρίτου Κόσμου μέ παραίτητο φαρμακευτικό λικό: «ν λιμς λικς κολουθε κατ πόδας τν λοιμν τς πανδημίας, κυρίως ες τς οκονομικς χαμηλοτέρας κοινωνικς τάξεις λων τν χωρν, κα χι μόνον τν πενεστέρων το λεγομένου Τρίτου Κόσμου. Δι τς τελευταίας ταύτας Χώρας, α ποαι στερονται κα πόρων κα ποδομν, φρονομεν τι α ερωστότεραι οκονομικς κα ατροφαρμακευτικς παρκέστεραι Χραι φείλουν ν πιδείξουν μελητί ηξημένην λληλεγγύην, κυρίως προμηθεύουσαι ατάς δωρεάν κανάς ποσοτήτας μβολίων κα θεραπευτικν σκευασμάτων».

Ἔχει τεθεῖ ἀπό ὀρθοδόξους θεολόγους τό ἐρώτημα: «ποιά εναι τά οσιαστικά ατια τς μφάνισης τς πανδημίας καί ποιά θετικά στοιχεα εναι δυνατόν νά ποκομίσουμε πό ατά».

Βασικό στοιχεῖο τοῦ προβλήματος εἶναι τυπος, πως χαρακτηρίζεται, νταγωνισμός το νθρώπου μέ τήν φύση καί ο δράσεις πέρβασής της, ο ποες τελικς λειτουργον ς πειλή κατά το δίου το νθρώπου. Ἀναλύοντας τά δεδομένα κάθε ὀρθόδοξος ἀντιλαμβάνεται ὅτι μόνον αὐτός εἶναι ὑπεύθυνος γιά ὅσα συμβαίνουν στόν κόσμο καί στρέφεται στήν ἐξαγωγή συμπερασμάτων, τά ὁποῖα θά ἀποβοῦν χρήσιμα ἐν προκειμένῳ.

Βεβαίως αὐτό συμβαίνει, ὅταν ὁ ὀρθόδοξος χριστιανός ἔχει ἀρνηθεῖ τόν ἑαυτό του, ὥστε νά δικαιοῦται νά διακηρύξει «ζ δέ οκέτι γώ, ζε δέ ν μοί Χριστός» νά διαδηλώσει ἀλλά καί νά ἐπιτύχει τήν ὁλοκληρωτική ἀπαξίωση τῶν δεσμῶν τῆς καθημερινότητας, νά ἀγαπήσει τόν Χριστό καί νά ἀφιερωθεῖ στά χέρια του χωρίς «κρατούμενα».

Ἀντικειμενικά ἡ Ἐκκλησία ἀντέδρασε καί ἀντιδρᾶ μέ μεγάλη ψυχραιμία στήν πανδημία τοῦ ἰοῦ Covid-19. Αὐτό ἐξηγεῖται ἀπό τό ἱστορικά ἑρμηνευόμενο γεγονός τῆς πολύ μεγάλης διαχρονικῶς ἐμπειρίας δύο χιλιάδων ἐτῶν λειτουργίας, ἀντίθετα ἀπό τό Κράτος, τό ὁποῖο ἔχει σήμερα ἐμπειρία μόνον διακοσίων ἐτῶν. Γιά τόν λόγο αὐτό ἡ  Ἐκκλησία ἀντέδρασε μέ ὑπευθυνότητα καί σοβαρότητα, ἐπειδή ἀντιλαμβάνεται  τόν ἄνθρωπο ὡς κατ’ εκόνα καί καθ’ μοίωσιν Θεο, τόν πάσχοντα ἄνθρωπο, ὁ ὁποῖος ἔχει ἀναμφισβήτητα βιολογικές ἀνάγκες, ἀλλά κυρίως καί προπάντων ψυχολογικές καί πνευματικές καί μέ αὐτές ὡς γνώμονα ἀντιμετωπίζεται κάθε πρόβλημα.

Ἡ ἀπόφαση νά ληφθον σκληρά μέτρα, πως τό κλείσιμο τν Ναν πό μέρους τς Πολιτείας γιά τόν περιορισμό τς διασπορς το Covid-19, πέφερε σύγχυση καί διχασμό στό σμα τν πιστν.

Ἦταν φυσικό. Κάτι τέτοιο εἶχε συμβεῖ μόνον σέ περιπτώσεις διωγμῶν. Ἔτσι προέκυψαν καί οἱ «ζηλωτές τν πατρώων παραδόσεων». Ἡ ἔλειψη εὐθύνης καί συνειδητοποίησης τῆς σοβαρότητας τῆς κατάστασης ἀπό μερίδα τῶν πολιτν δήγησε σέ τραγελαφικές καταστάσεις. Ὅταν ἡ Πολιτεία θεσπίζει μέτρα προστασίας τοῦ Λαοῦ κανείς δέν μπορεῖ νά τά ἀγνοεῖ ἐπιδεικτικά ἤ νά τά καταπολεμ καί νά μποδίζει λλους νά τά τηρον στό νομα τς ρθοδοξίας.

Τά μέτρα ατά ποσκοπον στήν ντιμετώπιση τς πανδημίας καί δέν προσκρούουν σέ καμία πτυχή τς πίστης καί το ρθόδοξου θους. Παρουσιάζεται ἔντονη ἡ ἀνάγκη νά προσεχθεῖ καί νά καταπολεμηθεῖ τό φαινόμενο τό ὁποῖο ἐμφανίσθηκε κατά τήν ἐξέλιξη τῆς ἐπιδημίας Covid-19, δηλαδή τά ποτελέσματα πού προκαλονται πό τόν κκλησιαστικό φονταμενταλισμό. Πρόκειται γιά καταστροφικές πιδόσεις φανατικν καί φονταμενταλιστν πού ὡς «ζλος ο κατ’ πίγνωσιν», ἀποτελεῖ, σύμφωνα μέ τό «Μήνυμα» τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Συνόδου, «κφρασιν νοσηρς θρησκευτικότητος».

Εἶναι γεγονός ὅτι κάθε σοβαρή ἀσθένεια, πόσο μᾶλλον κάθε πρωτοεμφανιζόμενη, ποτελε φοβερή δοκιμασία γιά τόν ἄνθρωπο, ὄχι μόνον ἐξ αἰτίας τοῦ πόνου καί τῶν δυσχερειῶν πού τοῦ προκαλεῖ ἀλλά καί το φόβου το θανάτου πού το προξενεῖ. Ἡ ἐπίγνωση ὅτι ὁ Θεός τόν ἔπλασε ὑγιή γιά τήν αἰωνιότητα τοῦ δημιουργεῖ ἐνδόμυχα ἀντίδραση στήν ἀπροσδόκητη καί ἀφύσικη κατάσταση στήν ὁποία τόν καθηλώνει ἡ ἀσθένειά του. Ἡ ἀντίδραση αὐτή, φυσική ὥς ἕνα σημεῖο ἐξαιτίας τοῦ πόνου καί τῆς κάθε εἴδους ταλαιπωρίας, ἀπαιτεῖ παράλληλα μέ τίς ἰατρικές φροντίδες καί σωστή πνευματική ἀντιμετώπιση τῆς ἀσθένειας.

μέριμνα τς κκλησίας γιά τούς σθενες ἀποτελεῖ μίμηση τοῦ κατ’ ἐξοχήν προτύπου τῆς ἀγάπης καί τῆς ἀνιδιοτελοῦς προσφορᾶς στόν ἄνθρωπο τοῦ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ἡ σάρκωση τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ συντελεῖται, ὥστε τό σχέδιο τῆς Θ. Οἰκονομίας γιά τήν σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου νά καταστεῖ πραγματικότης καί ὁ ἄνθρωπος νά ἀνακτήσει τήν δυνατότητα τῆς ἄμεσης κοινωνίας μέ τόν Θεό.

Στό πλαίσιο αὐτό κυριαρχικό ρόλο ἐπιτελεῖ νιδιοτελής διακονία τν νθρώπων πρός τούς σθενες δελφούς τους. Ἡ Ἐκκλησία, ὡς σῶμα Χριστοῦ, ἔχει ὡς ἀποστολή νά καθοδηγήσει τόν ἄνθρωπο στήν σωτηρία του. Ἡ εὐχή κατά τήν Θεία Λειτουργία τοῦ Μεγάλου Βασιλείου «Σύ γάρ ε, Κύριε, βοήθεια τν βοηθήτων, λπίς τν πηλπισμένων, τν χειμαζομένων σωτήρ, τν πλεόντων λιμήν, τν νοσούντων ατρός. Ατός τος πσι τά πάντα γενο, εδώς καστον, καί τό ατημα ατο, οκον, καί τήν χρείαν ατο».

Ὁπωσδήποτε ὀφείλομε νά μή λησμονοῦμε ὅτι ἀνέκαθεν οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας Μ. Βασίλειος, Γρηγόριος Νύσσης, Γρηγόριος ὁ Θεολόγος, ὁ Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ἔδειχναν ἰδιαίτερο ἐνδιαφέρον χι μόνον γιά τήν ντιμετώπιση τς σθένειας λλά καί γιά τήν περίθαλψη τν σθενν πού ἔπασχαν καί ὅταν ἡ λέπρα ἐθεωρεῖτο μεταδοτική ὁ Μέγας Βασίλειος ἀσπαζόταν τούς λεπρούς γιά νά τούς δείξει τήν ἀγάπη του!.

Ὁ Καθηγούμενος τῆς Ἱ. Μ. Ἐσφιγμένου Ἁγίου Ὄρους Βαρθολομαῖος ἔγραφε μέ τήν εὐκαιρία τῆς ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου Παντελεήμονος: «Ο ρνητές τς πιστήμης εναι ρνητές τς ρατς πραγματικότητας. πό τόν πολύ γωισμό τους εναι τοιμοι νά πιστέψουν σέ κάθε διαβολική φαντασία, κάθε ψεδος. μετακίνητοι στά στρεβλά πιστεύω τους εναι κανοί νά πιστέψουν σέ τσαρλατάνους, ψευδογιατρούς καί σύγχρονους “σαμάνους». Μέ βάση τήν ὀρθόδοξη διδασκαλία οἱ Πατέρες συχνά συμβουλεύουν ὅτι χριστιανός πού γνωρίζει τήν μεγάλη ξία τόσο τς ψυχς σο καί το σώματός του, τό ποο εναι ναός το γίου Πνεύματος χρησιμοποιε μόνο τά θεραπευτικά μέσα καί δρα το Θεο, μψυχα καί ψυχα, λικά καί πνευματικά: τούς γιατρούς, τά φάρμακα, τήν προσευχή, τά Μυστήρια καί τίς γιαστικές τελετές τς κκλησίας μας.

Ἀπό τά ξεχωριστά προβλήματα τῆς πανδημίας συνιστᾶ ἡ χρήση τῆς μάσκας. « ναντίωση στή μάσκα καί στό μβόλιο γκειται κυρίως στό τι κορωνοϊός θεωρεται πό πολλούς σάν κάποια κατασκευή νθρώπων πανούργων πού θέλουν νά καταλύσουν τήν λευθερία τν νθρώπων τι, στήν καλύτερη περίπτωση, πρόκειται γιά να τεράστιο λάθος, τι κορωνοϊός εναι μιά πλ γρίπη».

Ἕνα πολύ ἐπιτυχημένο σχόλιο ἀπό τόν ἠλεκτρονικό τύπο εἶναι τὸ ἑξῆς: «ξαιρετική πό ψυχς κατάθεση το Δεσπότη (πρόκειται γιά τόν Σεβ. Μητροπολίτη Βεροίας, Ναούσης καί Καμπανίας κ. Παντελεήμονα) γιά λους ατούς τούς «ψεκασμένους», εδικά τούς κληρικούς, πού πλαννται καί πλανον τούς «πιστούς-παδούς» τους, μέ τά κηρύγματά τους, τά ποα εναι γεμτα «μεσαίωνα». Καιρός εναι, σοι κατακρίνουν τήν πίσημη κκλησία γιά τήν σώφρονα θέση της γιά τήν πανδημία, νά πιστρέψουν στήν ρθόδοξη λήθεια, λλά καί τήν πραγματικότητα. Πού δέν χει καμιά σχέση μέ λα ατά τά λλοπρόσαλλα κηρύγματα, πού τόση «πέραση» χουν στίς μέρες μας».

Αναφέρθηκε σέ προηγούμενο σημεῖο ἡ καθολική ἀναστολή ὅλων τῶν Λειτουργιῶν κάθε δόγματος καί θρησκείας. Ατό ποτέλεσε σκληρό πλγμα στή λατρεία τς κκλησίας, διότι οἱ πιστοί ἐκεῖ συναντῶνται μέ τόν Χριστό, χωρίς αὐτό νά σημαίνει ὅτι ἡ κατ’ οἶκον προσευχή ἐμποδίζει τήν συνεχῆ μέ τόν Χριστό κοινότητα, ἀλλά « Εκκλησία ταυτίζεται μέ τή θεία Εχαριστία καί πάρχει κριβς πειδή κατ’ ατήν τελομε κάθε Κυριακή τήν θεία Λειτουργία καί πειδή γνωρίζουμε τι ατό θά τό παναλαμβάνουμε». Φυσικά καί ὁ ὑποχρεωτικός περιορισμός κατ’ οἶκον προξένησε καί ἄλλα μεγάλα προβλήματα, τά ὁποῖα προκάλεσαν μεγάλα ψυχολογικά προβλήματα σέ κάθε ὁμάδα τῶν πολιτῶν.

Ἐργασίες σταμάτησαν, τά ἐκπαιδευτικά ἱδρύματα ἔπαυσαν νά λειτουργοῦν, οἱ οἰκογένειες περιορίσθηκαν σέ τηλεφωνικές ἐπικοινωνίες. Πολλά τά ἀδιέξοδα, τά ὁποῖα ὅμως ἐάν ἐξετασθοῦν ψύχραιμα εἶχαν καί τά θετικά τους ἀποτελέσματα. Ὁπωσδήποτε σέ κάθε ἐποχή καί σέ κάθε ἔκφανση τῆς ζωῆς τῶν ἀνθρώπων, σέ περιόδους κρίσεων, συχνά παρατηροῦνται τελείως ἀντικρουόμενες ἀπόψεις γιά τόν τρόπο λύσεως τοῦ ἑκάστοτε προβλήματος. Στήν δημιουργία ατν τν καταστάσεων χρειάζεται ψυχραιμία καί λογική. σθενής προκειμένου νά αθε θά σπεύσει στόν γιατρό του, χι στόν παντοπώλη τς γειτονις.

Ἡ θεραπεία τῆς νόσου κατευθυνόμενη ἀπό τό συναίσθημα ἔχει ἀνάγκη, παρά τά ὑπό τῆς ἐπιστήμης παρεχόμενα μέσα, καί ἀπό ἄλλα τά ὁποῖα ἀποβλέπουν στήν διέγερση τοῦ συναισθήματος τῆς πίστης. Ἀπαραίτητη προϋπόθεση πρός ἐπίτευξη κάθε θεραπείας, πρός ἐπιτυχῆ ἀπόδοση τοῦ φάρμακου ἤ ἄλλου θεραπευτικοῦ μέσου εἶναι ἡ πρός αὐτό πίστη, ἡ πίστη ὅτι αὐτό θά φέρει τό ποθούμενο ἀποτέλεσμα. Στήν Σοφία Σειράχ διαβάζομε: «Τίμα ατρν πρς τς χρείας ατο τιμας ατο, κα γρ ατν κτισε Κύριος· παρ γρ Υψίστου στν ασις, κα παρ βασιλέως λήψεται δόμα· πιστήμη ατρο νυψώσει κεφαλν ατο, κα ναντι μεγιστάνων θαυμασθήσεται. Κύριος κτισεν κ γς φάρμακα, κα νρ φρόνιμος ο προσοχθιε ατος».

Ἡ περίπτωση αὐτή μᾶς ὁδηγεῖ στό ἀσφαλές συμπέρασμα ὅτι ἡ νόσος, προκαλοῦσα τό αἴσθημα τοῦ κινδύνου τῆς ζωῆς, ὁδηγεῖ σέ ἀναγνώριση τοῦ σκοποῦ καί τῆς ἀξίας της, σέ ἀναγνώριση δηλαδή τοῦ πνευματικοῦ κόσμου, ἐκ τοῦ ὁποίου ἡ ζωή προέκυψε καί μετά τοῦ ὁποίου εἶναι ἄρρηκτα συνδεδεμένη. Πρόκειται γιά ἀναγνώριση τῆς «ποιητικς κα τελικς ατίας το παντός» (Θεοφάνης Νικαίας), πού δέν εἶναι ἄλλη ἀπό τόν Θεό τῆς ἀγάπης, τῆς εἰρήνης καί τῆς καταλλαγῆς τῶν λαῶν.

Σᾶς εὐχαριστῶ.

 

Πηγή

 

.

Μοιραστείτε τη σελίδα. Πατήστε το τελευταίο κουμπί για περισσότερες επιλογές
Exit mobile version