ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΣΟΥ ΤΟ ΑΓΑΘΟΝ ΟΔΗΓΗΣΕΙ ΜΕ ΕΝ ΓΗ ΕΥΘΕΙΑ
†ΑΡΧΙΜΑΔΡΙΤΟΥ ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ ΚΑΤΡΑΜΑΔΟΥ
Μία παράκληση του προφητάνακτος Δαβίδ επανέλαβαν προ ολίγου οι ιεροψάλτες ψάλλοντας το Κοινωνικό, τον ύμνο της προετοιμασίας μας για την Θ. Κοινωνία. Μία παράκληση προς τον Θεό προκειμένου το Πνεύμα του Θεού Πατρός το αγαθόν, το Πανάγιο δηλαδή Πνεύμα, το τρίτο Πρόσωπο της Αγίας Τριβάδος να μας οδηγήσει «ἐν γῇ εὐθεῖᾳ».
Ποια είναι όμως η γη αυτή στην οποία επιθυμεί να φθάσει ο ψαλμωδός, αλλά και εμείς, καθώς και εμείς αποδεχόμενοι το αίτημά αυτό το επαναλάβαμε; Αλλά και για ποιον λόγο έχουμε ανάγκη το Πνεύμα του Θεού για να φθάσουμε εκεί; Η ευθεία γη δεν είναι άλλη από τη βασιλεία του Θεού, εκεί όπου δεν συναντά κανείς «ἀκάνθας και τριβόλους», εκεί όπου κατά τον προφήτη «πᾶν ὄρος καί βουνός ταπεινωθήσεται, καί ἔσται τά σκολιά εἰς εὐθεῖαν καί αἱ τραχεῖαι εἰς ὁδούς λείας», εκεί όπου δεν υπάρχει, κατά τον Πρωτοκορυφαίο Απόστολο Πέτρο , «ὕψωμα ἐπαιρόμενον κατὰ τῆς γνώσεως τοῦ Θεοῦ».
Το ερώτημα παραμένει. Γιατί όμως χρειαζόμεθα οδηγό για να φθάσουμε και μάλιστα το Πνεύμα το άγιο του Θεού; Χρειαζόμασ τε οδηγό , γιατί κανείς δεν μπορεί να φθάσει στη βασιλεία του Θεού με τις δικές του δυ νάμεις . Όχι μόνο γιατί είναι πολύ εύκολο να πλανηθεί, να παραπλανηθεί και να χάσει τον δρόμο, αλλά και γιατί η είσοδος στη βασιλεία του Θεού δεν είναι κάτι το οποίο ο άνθρωπος μπορεί να το επιτύχει μόνος του, με τις δικές του δυνάμεις και τα δικά του μέσα.Κανένας άνθρωπος δεν εισέρχεται στη βασιλεία του Θεού χάρη στα καλά του έργα η χάρη στις αρετές του. Το έλεος και η χάρη του Θεού, δώρα του Αγίου Πνεύματος δηλαδή είναι αυτά που μας την χαρίζουν. Ο Παράκλητος μας χαρίζει τη βασιλεία Του και μάλιστα με δύο χαρακτηριστικούς τρόπους.
Ο πρώτο ς τρόπο ς είναι ότι μας βοηθά να ακούμε, να μελετούμε και να κατανοούμε τον λόγο του Ευαγγελίου, αλλά και να τον εφαρμόζουμε στη ζωή μας. Και όπως χωρίς το Πνεύμα του Θεού, οι μαθητές του Κυρίου δεν θα μπορούσαν να κατανοήσουν και να συλλάβουν όλα όσα τους δίδαξε ο Χριστός, έτσι και εμείς χωρίς τη Χάρη του Παρακλήτου του Αγίου Πνεύματος δεν μπορούμε να κατανοήσουμε όσα μας διδάσκει ο Θεός, δια της μελέτης του λόγου Του και όσα ακούμε δια του θείου κηρύγματος στην Εκκλησία.
Ο δεύ τερο ς τρόπο ς . Δεν αρκεί μόνο να ακούμε, να μελετούμε και να κατανοούμε τον λόγο του Ευαγγελίου, χρειάζεται να έχουμε τη Χάρη του Αγίου Πνεύματος για να κάνουμε και όσα μας λέγει το Ευαγγέλιο και όσα ακούμε στην Εκκλησία, να τα κάνουμε πράξεις στη ζωή μας, διότι διαφορετικά δεν έχει νόημα να τα ακούμε, δεν έχει νόημα η παρουσία εδώ σήμερα και πάντα.
Χρειάζεται η Χάρη του Αγίου Πνεύματος, την οποία λαμβάνουμε δια της συμμετοχής μας στα Ι. Μυστήρια της Εκκλησίας μας και ιδιαίτερα αμέσως μετά με την συμμετοχή μας στη Θ. Κοινωνία να μας κάνει Πνευματοφόρους του Αγίου Πνεύματος χαριτωμένους, φωτόμορφα τέκνα της Εκκλησίας γι᾽ αυτό και κανείς δεν μπορεί να ζήσει την εν Χριστώ ζωή και να φθάσει στην αγιότητα έξω από την Εκκλησία. Χρειάζεται ο καθένας μας την Χάρη του Παρακλήτου, την Χάρη του Αγίου Πνεύματος, διότι Αυτή η Χάρης είναι η οποία συγχωρεί τις αμαρτίες μας και τις πτώσεις μας, και μας βοηθά να αποκαταθιστούμε τη σχέση μας με τον Θεό και τους συνανθρώπους μας, ώστε να μπορούμε να συνεχίσουμε τον πνευματικό ουσιαστικό αγώνα μας.
Όμως ακόμη και εάν ζήσουμε τηρώντας με συνέπεια και ακρίβεια τις εντολές του Θεού, ακόμη και αν κάνουμε καλά έργα και αποκτήσουμε αρετές, πάλι έχουμε ανάγκη το Πανάγιο Πνεύμα προκειμένου να μας οδηγήσει στη βασιλεία του Θεού. Διότι, κανείς δεν μπορεί να σωθεί αφ᾽ εαυτού. Κανείς δεν μπορεί να λάβει τη βασιλεία του Θεού ως αντάλλαγμα της αρετής του και των πράξεών του. Η Χάρη του Θεού είναι αυτή που μας την χαρίζει, όταν ο Θεός βλέπει την προσπάθειά μας και τον αγώνα μας, όταν βλέπει την ταπείνωσή μας και τη διάθεσή μας να είμεθα κοντά Του. Η Χάρης του Παναγίου Πνεύματος είναι «ἡ πάντοτε τὰ ἀσθενῆ θεραπεύουσα καὶ τὰ ἐλλείποντα ἀναπληροῦσα», και μόνο δι᾽ Αυτής της Χάριτος του Παρακλήτου μπορεί τελικά να αξιωθεί ο καθένας μας, χοϊκός αλλά πιστός στον Τριαδικό Θεό άνθρωπος, να μετέχει της βασιλείας του Θεού. Οι άνθρωποι απομακρύνουμε από την ζωή τους το Αγ. Πνεύμα. Σ’ αυτό οφείλονται, κατά κύριο λόγο, όλες οι δυσκολίες, τα προβλήματα, οι ποικιλόμορφες κρίσεις. Γιατί όπου απουσιάζει το Αγ. Πνεύμα επικρατεί η σύγχυση, το σκοτάδι, η δυστυχία, τα αδιέξοδα.
Γι᾽ αυτό, εορτάζοντας και σήμερα Δευτέρα του Αγ. Πνεύματος, Αυτόν Τον Πάράκλητο το Πανάγιο Πνεύμα, το 3ο πρόσωπο της Παναγίας Τριάδος, το οποίο επεφοίτησε επί τους αγίους Αυτού μαθητές και αποστόλους και τους δίδαξε «πάσαν την αλήθειαν», ας Τον παρακαλέσουμε και εμείς, σήμερα και καθημερινά, σε όλη μας τη ζωή επί της γης, να μας οδηγεί και να μας κατευθύνει μέσα από τις δυσκολίες, μέσα από τους πειρασμούς, μέσα από τους ιούς, οι οποίοι προκαλούν θάνατο και ψυχικό και σωματικό, μέσα από τα εμπόδια της παρούσης ζωής, μέσα από τις παγίδες, στις οποίες πολλές φορές πέφτουμε, μέσα από τις δοκιμασίες που συχνά μας ταλαιπωρούν και μας κάνουν να υποφέρουμε, στην ευθεία γη της βασιλείας του Θεού, για να αξιωθούμε να απολαύσουμε το πλήρωμα της Χάριτος του Θεού και την ευφροσύνη της Θέας του Προσώπου Του, αλλά και το υπέρλαμπρο φως της Τριαδικής Θεότητος, για να την τιμούμε στους αιώνες. Ας επαναλαμβάνουμε συνεχώς την παράκληση του προφητάνακτος Δαβίδ «τό Πνεῦμα Σου τὸ Ἅγιόν μὴ ἀντανέλῃς ἀπ’ ἐμοῦ και Τό Πνεῦμα σου τό ἀγαθόν ὁδηγήσει με ἐν γῇ εὐθεῖᾳ». Αμήν.
Πηγή Ενοριακό Φυλλάδιο 13 Ιουν 22